Faktaboks

Ringl+Pit

Ellen Rosenberg Auerbach, 20. mai 1906 – 30. juli 2004

Grete Stern, 9. mai 1904 – 24. desember 1999

Kjærlighet uten illusjoner, 1951

Ringl+Pit var et fotografteam bestående av Ellen Rosenberg Auerbach og Grete Stern, begge tyskfødte. De oppnådde berømmelse for sine bilder i Weimarrepublikken på 1930-tallet. Senere hadde de individuelle karrierer henholdsvis i Argentina og USA.

Bakgrunn

Ellen Rosenberg ble født i en liberal jødisk familie i Karlsruhe, og etter videregående skole bestemte hun seg for å studere skulptur. Hun ble i tre år ved kunstskolen i Karlsruhe og fra 1928 ved Kunstakademiet i Stuttgart. Mens hun studerte i Stuttgart fikk hun et kamera i gave av en onkel, og dermed forlot hun skulpturen til fordel fot fotografiet, først og fremst fordi hun mente hun kunne tjene til livets opphold som fotograf.

Hun oppsøkte Walter Peterhans som var et medlem av Bauhaus i Berlin, der han drev et vellykket studio, og ba om å få bli hans student. I undervisningen fikk hun selskap av en annen privatstudent, Grete Stern. De to fant tonen og ble gode venner.

Studioets historie

Da Peterhans i 1930 bestemte seg for å legge ned studioet, overtok Stern og Rosenberg det under navnet Ringl+Pit. Navnet var en sammenstilling av kallenavnene deres fra barndommen, og hadde fordelen av å være tvetydig hva kjønn og etnisitet angikk. Stern var Ringl og Rosenberg var Pit.

Reklamebransjen i Tyskland blomstret på denne tiden og Ringl+Pit fikk et godt rykte på grunn av sine innovative arbeider. På tross av oppdragenes kommersielle preg lekte de med form og perspektiv for å vise surrealismens innflytelse. De ble også kjent med og fotograferte ledende kulturpersonligheter, som Bertolt Brecht.

Ringl+Pit ble ofte benyttet av mainstream-produsenter til å selge sigaretter og motorolje, men i 1933, kort tid etter at et stillebenkollasje vant førstepremien på en internasjonal fotoutstilling i Brussel, bestemte de seg for å forlate Tyskland og reiste til England hvor de en kort periode i 1936 arbeidet sammen, før de av ulike årsaker valgte separate karrierer.

Senere karriere

Grete Stern

Selvportrett, 1956

Grete Stern møtte sin ektemann, den argentinske fotografen Horacio Coppola i Bauhaus, men i 1933 førte det politiske miljøet i Nazityskland til at hun emigrerte til England hvor hun etablerte et nytt studio der samarbeidet med Rosenberg ble gjenopptatt. Hennes første reise til Argentina skjedde i 1935 og i 1958 ble hun argentinsk statsborger.

I 1948 begynte hun å fotografere for det illustrerte kvinnemagasinet Idilio, hvor særlig hennes fotomontasjer av lesernes drømmer, er kjent. Sterns fotomontasjer var surrealistiske tolkninger som ofte subtilt presset tilbake de tradisjonelle verdiene og konseptene i magasinet Idilio ved å sette inn feministisk kritikk av argentinske kjønnsroller. Idilio-serien har blitt sammenlignet med Francisco de Goyas Sueños-tegninger, en serie innledende studier for hans verk Los Caprichos.

Stern underviste ved National University of the Northeast fra 1959 til hun pensjonerte seg i 1985.

Ellen Rosenberg Auerbach

Selvportrett i palestinsk eksil, 1934/1935

Rosenberg eksperimenterte som filmfotograf parallelt med arbeidet i studioet, og laget to svart/hvitt kortfilmer. Da Adolf Hitler kom til makten i 1933 forlot Rosenberg Tyskland og dro til Palestina der hun etter kort tid ble offisiell fotograf for Women's International Zionist Organization (WIZO). Her laget hun filmen Tel-Avis, en svart/hvitt fremstilling av den voksende byen. Ved opprøret i 1936 dro Rosenberg dro til London for å besøke Stern, hvor de tok opp igjen samarbeidet en kort periode. Da Stern emigrerte til Argentina i 1936 forsøkte Rosenberg seg på egenhånd, men fikk ikke arbeidstillatelse. I 1937 giftet hun seg med Walter Auerbach som hun emigrerte til USA med. Rosenberg hadde slekt i Philadelphia hvor hun etablerte seg som barnefotograf, hvor hun blant annet eksperimenterte med ultrafiolett og infrarød fotografering. I 1938 ble et av hennes barneportretter valgt ut til forsiden av Life Magazines jubileumsutgave.

I 1940 flyttet paret til New York der hun jobbet som frilanser for magasiner som Time, Life og Photo Technique, og fotograferte platecover for Colombia Masterworks. Rosenberg ble skilt i 1945. På begynnelsen av 1950-tallet underviste hun i fotografi ved Junior College fir Arts and Crafts i Trenton, New Jersey. I en alder av seksti år startet hun på en ny karriere innen pedagogisk terapi for barn med lærevansker ved Educational Institute for Learning and Research i New York.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg