Francisco de Goya, spansk maler og raderer, den betydeligste av Spanias malere etter Diego Rodríguez de Velázquez. Han var virksom rundt 1800 og utviklet seg til å bli en samfunnskritisk billedkunstner. Som hoffmaler i Madrid laget han en rekke portretter, som gruppeportrettet av kong Karl 4 med familie (1800). Han viste stor bredde i sine motiver, han malte avslørende portretter og sensuelle kvinneskildringer, men også realistiske fremstillinger av henrettelser og vold. Blant hans mest kjente bilder er Den nakne Maja og Den påkledde Maja (ca. 1800–02) og hans uttrykksfulle skildringer av grusomhetene under den franske invasjonen i 1808 (malt i 1814). Hovedverkene hans henger i Prado-museet i Madrid.

Goya førte et omflakkende ungdomsliv, studerte i Italia 1767–71 og mottok inntrykk av Correggios og Tiepolos kunst. Han slo seg  ned i Madrid i 1773 og arbeidet for en teppefabrikk i 1776–91. Goya ble direktør for akademiet San Fernando i 1798. Han var svært produktiv, ca. 750 tegninger er bevart (500 i Prado, Madrid).

I sin ungdom var han påvirket av Tiepolo og malte tallrike portretter og scener fra det elegante liv, for eksempel Parasollen (1777, Prado). Henimot 1800 fordypet han seg i Velázquez' kunst, inspirert ikke minst av hans impresjonistiske fremstillingsmåte. Slik raderingsserien Caprichos (Innfall, 1799) viser det, var hans syn på virkeligheten blitt dypt pessimistisk. I 1799 ble han utnevnt til hoffmaler, men vek ikke tilbake for en usminket og avslørende karakteristikk i sine portretter, som for eksempel i maleriet Karl 4 med familie (1800, Prado). Den nakne Maja og Den påkledde Maja (ca. 1798–1805, begge Prado) er sensuelle tolkninger av kvinnekroppen.

Det spanske folkets lidelser etter Napoleons invasjon i Spania i 1808 inspirerte ham til ekspressive komposisjoner som Henrettelsene 3. mai 1808 (1814, Prado) og raderingsserien Desastres de la guerra (Krigens redsler, 1810–15). Etter freden i 1814 levde han mer isolert i sin villa Huerta del Sordo, som han smykket med uhyggelige veggmalerier, gjentatt i raderingsserien Tauromaquia (Tyrefektning, 1816). Han supplerte sin Caprichos med serien Sueños (Drømmer, også kalt Proverbios, Ordspråk, 1815–24), en rekke ofte gåtefulle, visjonsaktige opptrinn.

Ved siden av malte han portretter og figurbilder i en mer dyster koloritt med brunlige, blå og grønne toner som særkjente hans senere produksjon. I 1818 ble han rammet av en mental krise. Han forlot til slutt Spania og drog i 1824 til Frankrike.

Goya hevdet hensynsløst personlighetens frihet for sitt tanke- og følelsesliv og satte seg ved dette ut over alle akademiske regler. Han øvde enorm innflytelse på Europas senere kunst, både gjennom sin voldsomme uttrykkskraft, sine dynamiske komposisjoner og gjennom den impresjonistiske malemåte og suverene anvendelse av akvatinta-teknikker i de grafiske blad.

San Isidorofesten 1788 Prado, Madrid
Maleren Francisco Bayeu 1795 Prado, Madrid
Markisen av la Solana 1795 Louvre, Paris
Hertuginnen av Alba 1797 The Hispanic Society of America, New York
Den påkledde Maja 1798–1805 Prado, Madrid
Den nakne Maja 1798–1805 Prado
Goyas hustru Josefa Bayeu 1798 Prado
Fresker 1798 San Antonio de la Florida, Madrid
Den franske utsending Ferdinand Guillemardet 1798 Louvre, Paris
Karl 4 med familie 1800 Prado
Doña Isabel de Porcel 1805 National Gallery, London
Kolossen 1808–12 Prado
Vannbærersken 1810 Nasjonalmuseet i Budapest
Hertugen av Wellington 1812 National Gallery, London
Henrettelsene 3. mai 1808 1814 Prado
Selvportrett 1815 Real Academia de San Fernando, Madrid
Saturn sluker sin sønn 1819–23 Prado
Melkepiken fra Bordeaux 1825–27 Prado
Los Caprichos (80 blad) 1799
Los Proverbios (22 blad) 1815–241
Los Tauromaquia (33 blad) 1816
Los Desastres de la guerra (80 blad) 1810–152

1Utgitt 1864

2Utgitt 1863

  • Helliesen, Sidsel, red.: Francisco Goya : maleri, tegning, grafikk, 1996 (utstilling: Nasjonalgalleriet, 1996), isbn 82-90744-37-4, Finn boken
  • Hughes, Robert: Goya, 2003, isbn 0-394-58028-1, Finn boken
  • Licht, Fred: Goya, 2001, isbn 0-7892-0727-3, Finn boken
  • Luna, Juan J. & Görel Cavalli-Björkman: Goya : Nationalmuseum, Stockholm 7 okt. 1994 - 8 jan. 1995, 1994, isbn 91-7119-706-0, Finn boken
  • Symmons, Sarah: Goya, 1998 (Art & ideas), isbn 0-7148-3751-2, Finn boken

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.