Glaser debuterte i Oslo i 1960 med verker blant annet av Bela Bartók, Claude Debussy og Robert Schumann. Én uke tidligere hadde hun vært solist samme sted i Beethovens fjerde klaverkonsert med Willem van Otterloo som dirigent. Året før spilte hun Robert Schumanns klaverkonsert med Musikselskabet Harmoniens orkester, nåværende Bergen Filharmoniske Orkester, under Arvid Fladmoe. Hun var solist i Griegs a-mollkonsert i Bergen i 1962.
Etter debuten opptrådte Glaser i Skandinavia, og i tillegg blant annet i England, Frankrike, Spania, Tyrkia, Israel og Sovjetunionen. Hun var også en del av følget under Kong Olavs statsbesøk i Iran og i Thailand i 1965 der hun spilte norsk klavermusikk.
Glaser var den første pianisten som spilte inn alle Griegs Lyriske stykker (1965).
I tillegg til de ovennevnte konsertene har hun spilt blant annet Prokofjevs tredje og Rachmaninovs andre klaverkonsert. For soloklaver har hun hovedsakelig fremført det klassiske repertoaret i tillegg til norsk romantisk musikk, etter hvert med vekt på tidsriktige instrumenter. Hun har også samarbeidet med sangere som Per Vollestad, musikere som Arve Tellefsen og skuespilleren Liv Dommersnes.
På 1990-tallet opparbeidet Glaser en stor interesse for historisk fremføringspraksis. Denne interessen førte henne til nye studier med Paul Badura-Skoda i Wien og til Salzburg, der hun fordypet seg Mozartmanuskripter ved Mozarteum. Ved Cornell University i USA mottok hun undervisning i hammerklaver fra Malcolm Bilson. Ved å spille Mozart på det instrumentet musikken var skrevet for, samt studier av notebilder og lærerbøker fra den tiden, klinger Mozart mer fargerikt, men samtidig mer dempet enn på det moderne klaveret.
I juni 2018 deltok hun, sammen med over 600 andre musikere, i NRK2s 30 timer lange direktesending Grieg minutt for minutt.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.