Paul Auster

Aschehoug. begrenset

Paul Auster, amerikansk forfatter; begynte som lyriker, med samlingene Wall Writing (1976) og Facing the Music (1980). The Invention of Solitude (1982) omfatter to lange prosastykker, det ene bl.a. om hans forhold til faren, det andre om selv å være far. Her møter vi den skrivemåten som særpreger de fleste av hans senere bøker, en stil som er personlig og engasjerende og samtidig litterært og intellektuelt lekende. Temaer i disse to essayene utvikles videre i de senere romanene.

Austers gjennombrudd kom med tre romaner som til sammen utgjør hans New York Trilogy: City of Glass (1985), Ghosts og The Locked Room (1986; norsk overs. New York-trilogien, 1988). Her bruker han elementer fra den tradisjonelle detektivromanen, gjør mange mer eller mindre tydelige referanser til kjente litterære verker, og plasserer seg selv og sin familie i teksten, alt dette trekk i en stil som gjerne karakteriseres som «postmodernistisk». In the Country of Last Things (1987), den hittil eneste av Austers romaner med en kvinnelig hovedperson, er en fremtidsroman om et samfunn i oppløsning etter en krigskatastrofe. I 1989 fulgte Moon Palace (norsk overs. 1991), der hovedpersonens navn, Marco Stanley Fogg, tyder på at han er en reisende, og romanen handler om hans hvileløse søken etter sin ukjente far. I The Music of Chance (1990, norsk overs. Sjansespill, 1992; filmatisert) og Leviathan (1992, norsk overs. 1993) er reisen også et sentralt motiv. Selv om Austers romaner har en forholdsvis realistisk handling, innbyr de også til symbolske, til og med allegoriske tolkninger, noe som i høy grad gjelder Mr. Vertigo (1994), der en ung gutt gjennomgår den vanskelige prosessen å lære å lette fra bakken og fly. I 1999 kom Timbuktu (norsk overs. s.å.). I The Book of Illusions (2002, norsk overs. Illusjonenes bok, s.å.) møter vi igjen Mr. Zimmer fra Moon Palace, men nå som en som har mistet sine kjære og blir besatt av gåten rundt forsvinningen til en stumfilmstjerne. Oracle Night kom i 2003 (norsk overs. Orakelnatt, 2004).

Auster har også skrevet essayer, utgitt bl.a. i samlingene White Spaces (1980) og The Art of Hunger (1982/1991). Essayer og skisser fra The Red Notebook (1996), Why Write? (1996) og Hand to Mouth: A Chronicle of Early Failure (1997) kom i norsk oversettelse i 2000 under tittelen Fra hånd til munn og andre essays. Kriminalromanen Squeeze Play (1984) ble utgitt under psudonymet Paul Benjamin. Ellers har han oversatt fransk lyrikk og redigert en antologi over nyere fransk poesi.

I 1994 medvirket Auster i filmen Smoke, som han også skrev manus til, og sammen med Wayne Wang regisserte han filmen Blue In the Face, som ble laget spontant med utgangspunkt i Smoke. I Lulu on the Bridge (Lulu på broen, 1998) og The Inner Life of Martin Frost (2007) har Auster regien alene.

Auster er gift med forfatteren Siri Hustvedt, som bl.a. har utgitt romanene Blindfold (1992), What I Loved (2003) og The Sorrows of an American (2008).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.