Kåre Bjørkøy

Faktaboks

Kåre Bjørkøy
født:
22. februar 1947, Hemne, Trøndelag
Kåre Bjørkøy
Av /Privat bilde fra Kåre Bjørkøy.
Lisens: CC BY SA 3.0
Kåre Bjørkøy som Cavaradossi i Giacomo Puccinis Tosca
Kåre Bjørkøy
Av /Kungliga Operan, Stockholm.

Kåre Bjørkøy er en norsk sanger (tenor) og musikkforsker, som har delt sitt virke mellom utøvende og pedagogisk virksomhet.

Bjørkøy ble cand. philol i 1975 etter studier i stemmefysiologi og forskningsmetodikk. Han debuterte i rollen som Hertugen i Rigoletto av Giuseppe VerdiDen Norske Opera i februar 1975 og har senere gjestet en rekke nordiske operascener, blant annet Kungliga Operan i Stockholm og Det Kongelige Teater i København. Han har medvirket på en rekke plateinnspillinger.

Han ble tilsatt som professor i sang ved Trøndelag Musikkonservatorium i 1975 (innlemmet i NTNU fra 1996), der han var ansatt frem til 2018. I 2002–2003 ved han dosent ved Det KGL Jyske Konservatorium i Århus.

Hans forskningsarbeider har fokusert på stemmens fysiologi, og han har gitt en rekke forelesninger og kurs i Sverige og Finland i tillegg til Norge.

Sentrale operaroller

Innspillinger

  • Edvard Grieg: fra Sigurd Jorsalfar, Olav Tryggvason, Den Bergtekne, med London Symphony Orchestra, 1978
  • Eivind Groven: Draumkvede, med Royal Philharmonic Orchestra, 1982
  • Rued Langgaard: Anti-Christ, med Sjællands Symfoniorkester, 1988
  • Dikt som synger, med pianisten Turid Bakke Braut, 1993/1994
  • Bjørkøy-tenorene, med blant annet Luftforsvarets Musikkorps, 1998
  • Sagaby, med blant annet TrondheimSolistene og Sigrun Bjørkøy som medsolist, 1997

Vitenskapelige publikasjoner

  • Når Norske Sangere Synger Norsk ; i Norsk Stemmepedagogisk tidsskrift, Stemmer som stemmer, 1994)
  • Stemmeklang og Tungeform ; i Flerstemmige Innspill: NMH-publikasjoner 2001:1
  • Consequences from Emotional Stimulus on Breathing for Singers ; hovedforfatter: Professor Viggo Pettersen, UiS: i Journal of Voice, mai 2009.
  • Klassiske sangere og deres arbeidsmiljø ; i Mangfold og Visjon, musikkvitenskapelig antologi til Ola Kai Ledang; Tapir forlag, Trondheim 2011
  • May Opera Singers`Native Dialect Stimulate Emotional Expression in their Singing? Pan European Voice Conference 13, Copenhagen, Abstract Book
  • Medforfatter i: Maarit Aura, Ahmed Geneid, Kåre Bjørkøy, Helena Rantanen & Anne Maria Laukkanen: The Nasal Musculature as a Control Panel for Singing – Why Classical Singers Use a Special Facial Expression? – Journal of Voice, 2019, Vol.33,Issue 4, pp. 510 -515

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg