Faktaboks

Hanne Lydia Opøien Figenschou

Hanne Lydia Opøien Kristoffersen (tidligere)

Født
3. september 1964, Trondheim
Virke
Billedkunstner
Portrett/Selfie av Hanne Lydia Opøien Figenschou
Portrett/Selfie av Hanne Lydia Opøien Figenschou
Av /Privat.

Hanne Lydia Opøien Figenschou er en prisbelønt norsk billedkunster som arbeider innen tegning, tekst og video. Hun utforsker temaer som kjønn og identitet, vold i nære relasjoner og kvinnehelse, og interesserer seg for forholdet mellom det offentlige og det private rommet. I nær fotorealistisk stil har hun blant annet tegnet krøllete strikkegensere, nærbilder av kropp, voldsutsatte kvinner og maskerte selvportretter. Hun er innkjøpt av Nasjonalmuseet, har utført offentlige utsmykninger og holdt en lang rekke utstillinger.

Figenschou ble utdannet ved Kunstskolen i Kabelvåg (1986–1987), Kunstakademiet i Trondheim (1987–1991) og Konstfack i Stockholm (1991–1992).

Separatutstillinger og verk (utvalg)

Siden endt utdannelse har hun deltatt ved gruppeutstillinger og holdt en lang rekke separatutstillinger, særlig i Norge.

Blant separatutstillingene kan nevnes Privat vold og andre kjedelige historier (2003) ved Kunstverket Galleri i Oslo. Med blyant og blekk på papir hadde hun laget realistiske svart-hvite tegninger i storformat. Hun hadde brukt seg selv som modell, men motivene fremsto også som anonyme kvinner. De var delvis avkledd, med ryggsiden mot publikum, sittende på gulvet eller stående på kne. Hverdagslige og intime detaljer, som utstikkende BH-stropper, føflekker på naken hud, gjennomsiktige strømpebukser og hullete sokker, gjorde at betrakteren fikk en sterk opplevelse av å se noe altfor privat. Denne serien med tegninger, med tittel In memoriam, var en hyllest til kvinner utsatt for partnervold.

Fra kunstutstillingen «Privat vold og andre kjedelige historier» (2003)

Fra separatutstillingen Privat vold og andre kjedelige historier som ble vist på Kunstverket Galleri i Oslo 2003. Tegningene er i formatene 210 x 150 cm. Gjengitt med tillatelse.

Av /©Hanne Lydia Opøien Figenschou.

Tildekkede selvportretter

Tegning fra serien BELONGING

Tegning, selvportrett, med tittel Iranian dinner (2010). Teknikk: fargeblyant på sort papir. Format: 157 x 152 cm. Gjengitt med tillatelse.

Av /©Hanne Lydia Opøien Figenschou.
Samling av fire diktbøker 2013–2019

Hanne Lydia Opøien Figenschous fire diktbøker fra 2013–2019. Disse ble utgitt samlet, under tittelen Fire i en, en boksamling / Four in One, A Book Collection i 2020.

Av /©Hanne Lydia Opøien Figenschou.

I 2007 ble Take it in hand and make something of it vist på Tegnerforbundet. Her viste hun en serie store nær fotorealistiske selvportretter utført med fargeblyant på sort papir. Det sorte papiret bidro til en følelse av stofflighet. Ansiktene var delvis tildekket av noe som i første øyekast minte om hijaber, men som viste seg å være undertøy og boksershorts for menn. En bok med tekster til og fotos av tegningene hørte også til utstillingen, som hadde referanser til kjønn, identitet, portrett-tradisjoner og ulike kulturers måte å dekke seg til og vise tilhørighet til på.

I 2011 holdt hun utstillingen BELONGING Gråmølna, Trondheim kunstmuseum. Også her hadde hun tegnet store, maskerte selvportretter, men denne gang var ansiktene delvis dekket av skjerf, luer og jakker. Som tidligere satte hun fokus på hvordan identitet og tilhørighet kan uttrykkes via tildekking. Videoverkene Belonging (2011), The Storm (2011) og Pizza and Death (2011) var også en del av utstillingen.

Utstillingen SELFIES ved Bomuldsfabriken Kunsthall, Arendal, 2013 viste selvportretter, installasjon og videoverk. Boken Volatile documents/Labile dokumenter (2013) med 27 dikt ble delt ut gratis til publikum.

Tegning fra serien «ID, true identity»
Tegning, selvportrett, med tittel ID, Green (2008). Teknikk: Fargeblyant på sort papir. Format: 156 x 152 cm. Gjengitt med tillatelse.
Av /©Hanne Lydia Opøien Figenschou.

Kvinnehelse og gråskalaer

Tegning fra serien «Greys»
Tegning, med tittel She (wedding 1939) (2014). Teknikk: fargeblyant på sort papir. Format: ca. 200 x 152 cm. Gjengitt med tillatelse.
Av /©Hanne Lydia Opøien Figenschou.
Foto fra separatutstillingen «The menopause collection» i Galleri 69, 2017
Fra separatutstillingen The menopause collection (2017), i Galleri 69, Oslo. Teknikk: Fargeblyant på sort papir. Gjengitt med tillatelse.
Av /©Hanne Lydia Opøien Figenschou.
Tegningen «Hold you hangers high!» (2021)
Tegning montert til trekonstruksjon, fra utstillingen Twisted Tourist. Tittel: Hold your hangers high! (2021). Teknikk: fargeblyant/bronse på sort papir. Format: 180 x 152 cm. Gjengitt med tillatelse.
Av /©Hanne Lydia Opøien Figenschou.

I 2015 hadde hun på nytt separatutstilling ved Tegnerforbundet, med My mother was a feminist. Tegningene på sort papir var i gråskala, med varme og kalde varianter av grått, og motivene var brukte klesplagg og objekter. Her var selve fraværet av personene som eide tingene mest fremtredende; fraværet fortalte historier om levd liv. Diktboken An Account of Predicted Estrangement/Beretningen om et varslet brudd (2015) ble delt ut.

I 2017 viste hun The Menopause Collection ved 69 Gallery, Oslo. Utstillingen handlet om kvinners overgangsalder, uttrykt gjennom tegninger av objekter og landskap i sort og grått. Fra 2019 har hun arbeidet med temaet «turisme», som i separatutstillingene TOURIST ved Galleri BOA i Oslo (2019), I travel ved Fredrikstad Kunstforening (2020) og Twisted Tourist (2021) Bodø Kunstforening. Diktboken Fire i én, en boksamling/Four in One, A Book Collection (2020) med dikt fra 2013-2019 ble utgitt i forbindelse med de to siste utstillingene.

Hennes seneste arbeider tar også opp temaer som feminisme og abort. Dette kommer blant annet til uttrykk i videoverket Om å vende tilbake/On Returning (2021), som først ble vist på gruppeutstillingen SNAP 2, ved Alta Kunstforening 2021. Verket er selvbiografisk og har også referanser til Annie Ernaux`romaner. Det handler om en kvinne som vender tilbake til det stedet hun tidligere i livet fikk utført abort. Verket setter samtidig søkelys på hvordan kvinners rettigheter til å bestemme over egen kropp stadig er truet.

Stillbilde fra videoverket «Om å vende tilbake/On Returning»
Stillbilde fra videoverket Om å vende tilbake / On Returning (2021). HD video, med lengde 6:28 min. Norsk tale, engelske subtitler. Gjengitt med tillatelse.
Av /©Hanne Lydia Opøien Figenschou.

Utsmykninger

Hanne Lydia Opøien Figenschou har gjort flere offentlige utsmykninger. På Charlottenlund videregående skole i Trondheim henger verket The Iranian dinner (tegning, 2010), og på Vestvågøy videregående skole, Lofoten, henger Spring too (tegning, 2012).

I E.C. Dahls gate 10, NTNU, i Trondheim utsmykket hun trappeoppgangen med verket Barselfærd, som består av 16 tegninger montert på vegg. Bygningen var en tidligere fødestue, og motivene er basert på historiske fotografier av gravide og nybakte mødre, nyfødte barn, jordmødre, sykepleiere og leger.

Seks tegninger fra serien In memoriam (2003) ble midlertidig stilt ut ved den første nordiske konferansen om vold og behandling, Hotel Plaza, Oslo i 2007.

Utsmykning, verket Barselfærd
Verket Barselfærd (2008), som består av 16 tegninger, utsmykker trappeoppgangen i E.C. Dahls gate 10, NTNU, i Trondheim. Gjengitt med tillatelse.
Av /©Hanne Lydia Opøien Figenschou.

Priser og stipender

Tegning fra serien «In memoriam», 2003
Denne tegningen, fra serien In memorian (2003) er innkjøpt av Nasjonalmuseet.
© /Nasjonalmuseet.
Lisens: Vernet verk

Figenschou har mottatt Weidemannstipendet (2008), Håkon Blekens kunstnerstipend (2011) og Juryens pris ved Nordnorsken 2015. I 2015 ble hun tildelt Statens ti-årige arbeidsstipend for kunstnere. Verkene hennes er innkjøpt av Nasjonalmuseet, Nordnorsk Kunstmuseum, Sparebank 1 Nord-Norges kunststiftelse, Trondheim kommune, Trondheim kunstmuseum med mer.

Hun er medlem av Norske Billedkunstnere og Tegnerforbundet, og var styreleder i Tegnerforbundet fra 2008 til 2013.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg