Gjøa - norsk polarskute

Gjøa fastfrosset i isen under gjennomseilingen av Nordvestpassasjen 1903–06.

av . Begrenset gjenbruk

Gjøa på Bygdøynes, Oslo, sterkt restaurert. – Bilde, se også Amundsen. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Gjøa av /KF-arkiv ※. Gjengitt med tillatelse

Gjøa, norsk jakt, 70 fot lang og 20 fot bred, 45 netto registertonn; Roald Amundsens fartøy da han seilte gjennom Nordvestpassasjen 1903–06.

Gjøa ble bygd i Rosendal 1872 av Knut Johannessøn Næs. Den gikk flere år i sildefart og ble deretter solgt til den kjente ishavsfarer H. C. Johannesen i Tromsø. Han brukte fartøyet i fart på Ishavet i 12 år, hvorpå Amundsen kjøpte det og innrettet det for sin polarekspedisjon. Gjøa ble forsterket både innvendig og utvendig ved ekstratømmer, nye forbindinger og ishud, og utstyrt med en hjelpemotor på 13 hestekrefter. Riggen var den sedvanlige jakterigg med breifokkrå og skværtoppseil. Gjøa hadde tre småbåter, to prammer og en dory, og flere seilduksbåter. Den hadde to salonger, en forut og en akter, med plass til åtte mann.

Gjøa ble april 1909 skjenket til byen San Francisco ved en norsk-amerikansk komité, og båten ble plassert i Golden Gate Park. Den forfalt, men ble senere restaurert. En storm i 1960 gjorde imidlertid stor skade. I 1972 ble båten brakt til Norge etter at den var blitt frigitt av San Francisco by, og overført til Norsk Sjøfartsmuseum på Bygdøy i Oslo hvor den er utstilt.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg