Inger Waage

Inger Waage. Dekor: Mesterkokken. Produsert av Stavangerflint.

Mats Linder. Gjengitt med tillatelse

Inger Waage var en keramiker som fra 1953 til 1979 var ansatt som brukskunstner og designer ved Stavangerflint og Figgjo Fajanse – Stavangerflint AS. Hennes dekorer fra 1950- og 1960-tallet ble eksportert til mange land og er fremdeles populære.

Inger Waage var født i Stavanger og studerte keramikk ved Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo 1943–1946. Hun etablerte eget keramikkveksted i hjembyen, som hun drev til hun i 1953. Da ble hun ansatt ved Stavangerflint for å lede en nyopprettet avdeling for brukskunst. Avdelingen satset på studioproduksjon av håndmalte kunstobjekter basert på bedriftens produksjon av former i flint, en variant av fajanse. I denne gruppen finnes små serier og unikaer, som vanligvis er penselsignert I.W.

Fra høsten 1954 ble etterspørselen etter hennes arbeider så stor, blant annet fra utlandet, at det ble opprettet en egen «I.W-avdeling» for produksjon av kunstflint etter hennes design. Inger Waage var et sentralt medlem av Stavangerflints kunstneriske ledelse, og hun deltok etter hvert i alle sider ved bedriftens kunstindustriproduksjon.

Sammen med bedriftens direktører og kunstneriske ledere representerte hun bedriften i media og ved utstillinger i inn- og utland. I 1961 lagde BBC et TV-program fra Stavangerflint med Inger Waage i hovedrollen, basert på hennes servisedesign "Mesterkokken". Denne filmen ble vist på TV-stasjoner i Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia og USA.

Serieframstilling av håndmalt kunstflint ble utført av håndplukkede assistenter som malte Waages dekorer under hennes ledelse. Hennes uttrykk består av stiliserte eller abstraherte motiver. Arbeidene er utført i pregnante penselstrøk i kontrastfarger, gjerne i kombinasjon med sort.

Kjente motiver fra perioden er "Pike med store øreringer", "Påfugl", "Gul fugl og rød sol", "Gul og blå fugl", "Rød fisk", "Løpende hane" og "Gul sebra". Motivene ble i mange tilfeller tilpasset over 20 forskjellige former, platter, vaser, skåler, boller, sigarettskrin i ulike størrelser og utførelser.

En stor andel av denne produksjonen ble eksportert til USA, Canada, Australia, Storbritannia og andre europeiske land.

Fra 1959 ble det et krav fra bedriften at framstillingen av kunstflintobjektene måtte forenkles. Dette resulterte i nye serier med kombinasjon av strektegninger i silketrykk og håndkolorering. Disse finnes både med vanlig glasur og med matt glasur. Kjente motiver i denne gruppen er "Dame med kurv", "Fugl i vindu", "Fiskevær" og gjenstandene med matt glasur, som gjerne går under fellesbetegnelsen "Opaque", preges av rike floreale motiver i tynn strek på hvit bunn. Hun foretrekker ugress og viltvoksende engplanter framfor prydplanter.

Også disse objektene finnes på et stort antall forskjellige former fra bedriftens produksjon. De serieframstilte kunstflintobjektene er forsynt med en tallkode på baksiden eller undersiden, hvor det første sifferet angir modellens nummer og det siste dekorens nummer.

I 1971 tok Inger Waage opp igjen produksjon av håndmalte pryd- og bruksgjenstander fra sitt studio ved bedriften. Ved større serier ble konturene i motivet silketrykket og deretter håndkolorerte, men mange objekter er håndmalte. De fleste motivene er florale, enten sterkt stiliserte eller abstrakte. Koloritten er fortsatt kontrastrik og med vitale penselstrøk, men gjerne kombinert med sjatterte elementer.

Inger Waage har utført dekorer til rundt 25 serviser. "Gry", "Camilla" og "Old Village" er noen i rekken. Hun tegnet også dekor til omkring 10 barneserviser.

Servisedekorer ble produsert til husholdninger, og utført på oppdrag for bedrifter og institusjoner. Bruksserviser ble vanligvis ikke kunstnersignerte de første årene i Stavangerflints historie, verken av formgiver eller dekorskaperen. Fra 1960-tallet og utover ble det vanligere at dekorskaperen fikk sine arbeider stempelsignerte.

Inger Waages dekorer kjennes fra alle de tre tiårene hun tjenestegjorde for Stavangerflint og avspeiler også bedriftens teknologiske utvikling. Dekorer som "Smørgås" og "Smørbukk" er håndmalte, "Bambus" og "Mesterkokken" er kombinasjoner av silketrykk og håndkolorering, mens "Glory" er utført i flerfarget silketrykk.

Stavangerflint hadde en omfattende produksjon av objekter basert på bestillinger fra turistkontorer, organisasjoner, bedrifter og foreninger. De aller fleste byer i Norge og Danmark har suvenirobjekter tegnet av Inger Waage.

Hennes tegnestil er lett gjenkjennelig, i en naivistisk tegnestil med en sjelden evne til å få fram det som karakteriserer et sted eller en by. Disse objektene er vanligvis utført i håndkolorert silketrykk eller som ensfarget eller flerfarget silketrykk.

I 1968 ble Stavangerflint og Figgjo Fajanse fusjonert til Figgjo Fajanse – Stavangerflint. Fra 1971 fortsatte hun med håndmalt studioproduksjon ved bedriftens avdeling i Stavanger. Da avdelingen i Stavanger ble nedlagt i 1979, avsluttet hun sin karriere som designer.

Inger Waages objekter er stempelsignerte med enten «Handpainted I.W» eller «Håndmalt I.W» eller med initialene erstattet med Inger Waage i kursivert håndskrift. For øvrig er de vanligvis stemplet Stavangerflint, mens objekter fra etter sammenslåingen av firmaene også kan være merket Figgjo.

Waage er blant annet representert på Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Norsk Folkemuseum og Vestlandske Kunstindustrimuseum.

  • Gjerde, Jan: "Håndmalt – inger. Inger Waage 1923 -1995", Stavanger 2008, ISBN 978-82-997803-0-8
  • Gjerde, Jan: "Inger Waage – kunsthåndverker og designer ved Stavangerflint". Artikkel i Lokalhistorisk årbok for Rogaland "Ætt og Heim 2008". ISBN 82-90087-71-3
  • Linder, Mats. Inger Waage : En fargeklatt i norsk design. Samler & Antikkbørsen, 6/2011. Drammen, 2011.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.