Fabrikksbygninger

Magnor Glassverk rundt 1960.

Magnor Glassverk er et norsk glassverk. Verket ligger i Magnor i Eidskog kommune sør i Innlandet, like ved grensa mot Sverige. De produserer alt fra rimelige bruksglass til eksklusivt kunstglass. Siden rundt 2010 har Magnor knyttet til seg en rekke unge, habile designere.

Historie

Fra 1886 til 1945

Magnor Glassverk ble opprinnelig etablert i 1896 som Geijersfos Glasverk. Den første tiden var glassverket nærmest en parallell bedrift til svenske Eda Glasbruk. I 1917 ble driften ved Geijersfos nedlagt. Birger Funnemark kjøpte driftsbygningene i 1933, og glassproduksjonen ble gjenopptatt i 1934 under navnet A/S Norsk Glassverk. I 1940 stanset all produksjon på grunn av andre verdenskrig. Produksjonen ble tatt opp igjen i 1945 med Anatole Savabini som ny eier.

Arne Lindaas og Eystein Sandnes

Pressglasskål

Skål for sildeanretning i pressglass av Arne Lindaas. Produsert av Magnor fra 1950.

Pressglasskål

Som de fleste norske industribedrifter opplevde glassverket en sterk vekst etter andre verdenskrig. Det var stor etterspørsel etter de fleste type ferdigvarer. For å heve bedriftens kunstneriske nivå ble Arne Lindaas ansatt som designer i 1949. Han tegnet både servisemodeller og kunstglass. På utstillingen «Hva vi kan» i Oslo ble Lindaas' arbeider omtalt som både gode og moderne. Hans fiskeformede skål i pressglass ble en suksess, og senere kopiert av et svensk glassverk.

I 1951 ble Lindaas etterfulgt av Eystein Sandnes, som videreutviklet forgjengerens linje og bedriftens kunstneriske profil. Sandnes formga blant annet en rekke organisk formede skåler, vaser og fat i tidsriktige farger, og disse ble viktige storselgere for Magnor.

Axel Mørch og Triennalen i Milano

Kunstglass

Axel Mørch. Vaser i kunstglass utført ved Magnor Glassverk på slutten av 1950-tallet. Denne kolleksjonen ble tildelt sølvmedalje ved Triennalen i Milano i 1960.

Kunstglass
Av .

Sandnes begynte ved Stavangerflint i 1955. Da overtok Axel Mørch som sjefsdesigner. Formene hans kjennetegnes av en stram og enkel linjeføring. På Triennalen i Milano i 1960 viste Mørch en kolleksjon vaser og skåler som ble tildelt sølvmedalje. Hans vinservise Galla er med sin langstrakte kuppa et godt eksempel på tidløs utforming. Mørch sluttet ved Magnor i 1964.

Lindaas' andre periode

I 1959 var Arne Lindaas tilbake som frilansdesigner for Magnor etter perioder som formgiver og kunstnerisk leder for henholdsvis Porsgrunds Porselænsfabrik og PLUS. Arbeidene hans var delvis inspirert av norsk og svensk glass fra 1700– og 1800-tallet. I Lindaas' produksjon av kunstglass var mennesker, dyr og natur framtredende elementer.

1972: Nye eiere og navneskifte

Utover på 1960-tallet var glassverkets økonomi på vei nedover, og i 1972 ble bedriften overtatt av Per Løken og Karl Adolfsson. Løken, som ble eneeier i 1973, var en sterk personlighet som forsto seg på markedsføring, og han lyktes i å skaffe nødvendig interesse for Magnor Glassverk, som var det offisielle navnet fra 1972/1973.

Harald Axelsson og Stein Nilsen

Akevittglass

Stein Nilsen. Akevittglass. Modell: Norway. Produsert av Magnor Glassverk.

Akevittglass

Harald Axelsson (1928–2011) var ansatt som glassgravør fra 1965, og arbeidet senere også som designer.

Stein Nilsen (født 1934) begynte som designer for Magnor i 1972. Han er mest kjent for drikkeglasserien Skute (1974) med håndgraverte skutemotiver. Nilsens serie Geilo, med mønster av luftbobler og jernspon, er fortsatt i produksjon.

En ny garde designere

Bordbelysning

Caroline Olsson. Bordbelysning. Modell: Skog. Produsert av Magnor Glassverk. I produksjon fra 2011.

Bordbelysning

De siste tiårene har Magnor Glassverk hatt et utstrakt samarbeid med en rekke frilansdesignere. Moteskaperen Per Spook har tegnet glasserviset Kongle, som henspiller på norsk natur. Cathrine Maske står bak det formfullendte glasserviset Cilia, som er tuftet på klassiske former.

Industridesigner Kathinka Dysthe (født 1963) er et friskt pust med sine organiske og fargesterke kunstglasserier Anemone og Tango, som har sine røtter i italiensk kunstglass fra 1950–1960-tallet.

Teresa Bergerud var designsjef på Magnor fra 2008 til 2015. Hun tegnet blant annet glasserviset Alba, lysestakene Don og pokalen til Ski-VM 2011 i Holmenkollen.

Caroline Olssons lampeserie Skog er et lekent innslag som har bidratt sterkt til å styrke Magnors kunstneriske identitet. Etter 2015 har Kristine Bjaadal og Kristine Five Melvær markert seg som Magnors to sterke navn: Bjaadal med de avbalanserte krukkene i Hold-serien og Five Melvær med Multi og Dew.

Kjendis-designere

Fra omkring 2010 har Magnor Glassverk brukt en rekke kjendiser, som i utgangspunktet ikke er formgivere, til produktutviklingen. Noen eksempler er blomsterdekoratøren Finn Schjøll, frisøren Jan Thomas og legen Jan Vincents Johannesen.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Aastebøl, Ingun (1996). Glass i Grenseland: Magnor Glassverk 1896–1996, Museene i Solør-Odal Eidskog Museum
  • Lersjö, Gunnar (1985). Glassindustri på Magnor 1896–1940, Eidskog Museums- og Historielag
  • Linder, Mats (2017). Arne Lindaas: Edens have og andre synder, Form Forlag

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg