Faktaboks

Arne Lindaas
Født
8. april 1924, Botne
Død
10. oktober 2011, Rømskog
Virke
Brukskunstner, maler, grafiker og skulptør
Familie

Foreldre: Apoteker Waldemar Johannes Lindaas (1892–1959) og farmasøyt Signe Anna Fredrikke Colbiørnsen Abildgaard (1897–1987).

Gift 8.4.1960 med bibliotekar Guri Kirsten Rollum (2.5.1930–), datter av bokholder Birger Rollum (1900–89) og frisør Carla Kristiansen (1906–84).

Portrettbilde
Arne Lindaas.
Portrettbilde
Intarsiaarbeid
Arne Lindaas. Intarsia. Utført ved PLUS Intarsiaverksted. Ca. 1959.
Intarsiaarbeid
Sildeskål
Arne Lindaas. Skål for sildeanretning. Pressglass. Produsert av Magnor. I produksjon fra 1950.
Sildeskål
Fjøl
Arne Lindaas. Fjøl. Porselen med trykket dekor. Produsert av Porsgrunds Porselænsfabrik.
Fjøl

Arne Lindaas var en designer, kunsthåndverker og billedkunstner som i hele sin yrkeskarriere var særdeles allsidig. Han tegnet glass, porselen, tekstiler, illustrasjoner, bokomslag, intarsia, suvenirer, frimerker, leker og mye mer.

Bakgrunn

Inspirert av sin far, kunstmaler Waldemar Lindaas, fikk Arne Lindaas tidlig opp interessen for tegning og maling. I 1943 begynte han som 19-åring ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (SHKS). Der studerte han keramikk under Ingeborg von Hanno og Jens von der Lippe. Lindaas hospiterte også i gullsmedklassen under Jacob Prytz og i radérklassen under Chrix Dahl.

Design og kunsthåndverk

Magnor Glassverk

I 1949 hadde Lindaas sin første separatutstilling, på Kunstnerforbundet i Oslo. Det samme året ble han ansatt som designer ved Magnor Glassverk – for øvrig som bedriftens første designer. Der tegnet han i 1950 sin første designklassiker, en liten skål for sildeanretning i pressglass formet som en fisk. Skålen ble så populær at den snart fikk mange etterligninger.

En annen av Lindaas' bestselgere for Magnor var drammekaraffelen Husbond med initialene HB på korpuset. Den ble tildelt Souvenirprisen i 1974. I tillegg til disse bruksglassene tegnet Lindaas rikelig med kunstglass hos Magnor.

Den kongelige Porcelainsfabrik

Sommeren 1952 ble Lindaas invitert som hospitant til Den kongelige Porcelainsfabrik i København. Han var en av de første norske designerne som hospiterte ved bedriftens «stengodskjeller». Som læremestere hadde han Nils Thorsson og Kresten Bloch. Det samme året begynte han å arbeide for Porsgrunds Porselænsfabrik (PP).

Porsgrunds Porselænsfabrik

Lindaas hadde blitt lagt merke til av PP allerede i 1948. Det året lyste de ut en konkurranse blant keramikkstudenter ved SHKS. PP kjøpte inn to av forslagene til Lindaas: A og Kvit innvendig. Da han begynte på PP i 1952, var han, sammen med studiekameratene fra SHKS, Tias Eckhoff og Konrad Galaaen, den nye garde av brukskunstnere som skulle forandre bedriftens profil. Den hadde ligget i kunstnerisk dvale etter at Nora Gulbrandsen forlot bedriften i 1946.

Til å begynne med hospiterte Lindaas ved blåmaleriet under ledelse av Hans Christiansen. Det første året utformet han flere vaser. Noen av disse var formet som kjegleformede kvinneskikkelser med håndmalt dekor i flytende blå og grå. Lindaas vesentligste arbeid for Porsgrund var likevel dekorene. Han skapte et vell av dekorer laget til serviser og utstyr tegnet av de andre designerne. Mest kjent fra tiden ved PP var en fiskeformet fjøl. Den er nærmest å betrakte som allemannseie i norske hjem.

Kunstnerisk leder ved PLUS

I 1958 etablerte forretningsmannen og Bonytt-gründeren Per Tannum brukskunstnerkolonien PLUS i Gamlebyen i Fredrikstad. Der var Arne Lindaas kunstnerisk leder for organisasjonen og formann for PLUS brukskunstnerråd i 1958–1959. I tillegg var han kunstnerisk leder for både intarsia-verkstedet og glasshytta. For glasshytta tegnet han flere former som røpet inspirasjon fra svensk og norsk 1700-/1800-talls glasstradisjon. Da Lindaas sluttet ved PLUS i 1959, overtok Hermann Bongard som kunstnerisk leder.

Tekstildesign

Fra slutten av 1950-årene tegnet Arne Lindaas flere ryemønster for Sellgren & Co. Sellgren solgte garn og bunnmateriale sammen med mønster for teppeknyting hjemme. Dette var en populær hobby på 1950-/1960-tallet. Sellgren-ryene ble på kort tid en salgssuksess. I 1966 ble disse og andre tekstiler utstilt på Lindaas separatutstilling på Kunstindustrimuseet i Oslo.

Utmerkelser og innkjøp

Arne Lindaas ble tildelt Merket for god design tre ganger, og i 1966 fikk han Jacob-prisen. Han er representert i en rekke museer, deriblant Nasjonalmuseet, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, The Virginia Museum of Fine Arts, USA, og Nationalmuseum i Stockholm..

Utstillinger

Separatutstillinger (i utvalg)

  • Galleri Norske grafikere, Oslo, 1974
  • Kunstindustrimuseet i Oslo, 1966
  • Kunstnerforbundet, Oslo, 1949

Kollektivutstillinger (i utvalg)

  • «Nordisk glas 81», Helsingfors, Finland, 1981
  • «Norsk tekstil nå», Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, 1972
  • «Contemporary Prints from Norway», Oregon, USA, 1958
  • «H 55», Helsingborg, Sverige, 1955
  • Triennalen i Milano, Italia, 1954

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Linder, Mats (2017). Arne Lindaas: Edens have og andre synder, Form Forlag
  • Linder, Mats (2009). Arne Lindaas. Samler & Antikkbørsen, 4/2009
  • Linder, Mats (2013). Magnor kunstglass signert Arne Lindaas, Samler & Antikkbørsen, 3/2013
  • Mannila, Leena (2005). God form i Norge: Jacob-prisens vinnere 2005-1957, Norsk Form

Faktaboks

Arne Lindaas

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg