Emmanuel Dongala er en naturforsker og skjønnlitterær forfatter fra Republikken Kongo. Han har også vært teaterleder og skrevet bøker og artikler om musikk, først og fremst om jazz, men også om musikk fra 1700-tallet.

Dongala studerte realfag i hjemlandet og ved flere universiteter i USA. Han tok doktorgraden ved universitetet i Montpellier i Frankrike og har vært professor i kjemi i Brazzaville. Under borgerkrigen i 1997 og 1998 måtte han flykte under dramatiske omstendigheter, og kom seg til USA. Her ble han professor i organisk kjemi ved Bard College i Massachusetts. Dongala har fått flere utmerkelser for sin vitenskapelige innsats. Han gikk av med pensjon i 2014.

Dongala debuterte som skjønnlitterær forfatter med romanen Un Fusil dams la main, un poème dans la poche (1974, «Et gevær i hånden, et dikt i lommen»). Hovedpersonen i boken er ung og opprørsk kongoleser som kjemper mot den tidligere kolonimakten Frankrikes innflytelse i landet, men som også må innse at landets nye ledere er mest opptatt av å holde folket nede og berike seg selv. Romanen ble en kultbok blant unge kongolesere, og den er oversatt til mange språk, blant annet til tysk og nederlandsk.

Blant Dongalas øvrige romaner kan nevnes Le Feu des origines (1987; norsk oversettelse Vindmannen, 1990) og Les petits Garçons naissent aussi des étoiles (1998, «Også de små guttene fødes av stjerner» ). Hans trolig mest kjente bok er Johnny Chien méchant (2002, «Johnny slem hund»). Også denne romanen er oversatt til en rekke språk, og den ble filmet i 2008. Boken handler om to kongolesiske ungdommer med ulike karakterer og svært forskjellige skjebner. Gutten blir barnesoldat og ender som hensynsløs kriger og drapsmann. Jenta setter livet på spill for å redde sin mor og sin lille søster

I 2010 kom romanen Photo de groupe au bord du fleuve («Gruppebilde ved elvebredden»). Den skildrer kvinner som arbeider med å knuse stein og som gjør opprør når lønnen stadig blir dårligere og arbeidsforholdene vanskeligere. Boken blir gjerne karakterisert som en sosial roman, men den har også mange humoristiske og satiriske trekk.

Som teaterregissør har Dongala iscenesatt tekster som dels er hentet fra hans egne bøker, dels fra bøker av andre kongolesiske forfattere, blant annet Tchicaya U' Tam'si.Han har også skrevet bøker og artikler om jazz, blant annet om den amerikanske musikeren John Coltrane, som var en viktig musikalsk nyskaper. I novellesamlingen Jazz et vin de palme (1982, «Jazz og palmevin», som hører til Dongalas mest kjente bøker, har flere av novellene tilknytning til Coltranes musikk.

I Dongalas seneste bok, den omfangsrike og ærgjerrige romanen La Sonate à Bridgetower, (2017, «Bridgetower-sonaten») er hovedpersonen en mulatt gutt som ble fiolinvirtuos og gjorde europeisk suksess som musikalsk vidunderbarn i tiden rundt Den franske revolusjon. Men en nesten like viktig skikkelse er faren hans, som for en hver pris vil holde skjult at familien hadde kommet fra Karibia som slaver. Romanen bygger på en historie fra virkeligheten og kaster lys over forholdet mellom Europas kunstneriske elite på den tid da romantikken fikk sitt gjennombrudd, og overgrepene europeerne sto for på samme tid.

Dongala har uttalt at han har hatt som mål å la musikken være til stede både i innholdet og i stilen til bøkene hans. Han har mottatt flere viktige litterære priser, både i sitt hjemland og i Europa.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.