Else Hagen

Faktaboks

Else Hagen
født:
21. september 1914, Eydehavn
død:
17. august 2010, Oslo

Foto 1969. Bilde fra Norsk biografisk leksikon

Else Hagen
Av /NTB Scanpix ※.
Else Hagen, Fiskere II, 1946. Pastell på papir, 263 x 368 mm. Foto: Nasjonalmuseet/Jeanette Veiby.
© Hagen, Else/BONO.
Lisens: Vernet verk

Else Hagen var en norsk maler, grafiker og illustratør. Hun jobbet i det monumentale formatet med utsmykninger, og i de intime formatene som grafiker og illustratør. Hagens bildespråk beveget seg fra stiliserte figurkomposisjoner til nonfigurative former, fra konkret idéinnhold til et innhold med mer symbolske undertoner.

Utdannelse

Hagen var elev ved Statens håndverks- og kunstindustriskole i 1930–1933. I 1933-1934 fikk hun privatundervisning av Jean Heiberg. Heiberg ble også hennes lærer da hun kom inn på Kunstakademiet i 1934. Her studerte hun i tillegg under Axel Revold og Georg Jacobsen.

En del av sin grafikk-skolering fikk Else Hagen i 1958 og 1970 da hun jobbet ved Dejourberts grafiske verksteder i Paris. Hun hadde også studieopphold hos litograf Jens Christian Sørensen i København.

Motiv og formspråk

Som elev av den danske maleren Georg Jacobsen (1887–1976) fikk Else Hagen datidens mest toneangivende undervisning. I sin undervisning la Jacobsen spesielt stor vekt på grundig komposisjonsbygging basert på konstruktive systemer for rom- og figurfremstillinger. Påvirkninger fra denne undervisningen går stadig igjen i Hagens kunstuttrykk.

I 1930-årene finner vi statiske oppstillinger av figurer med vekt på det dekorative og flatebaserte. Fra 1945 ble komposisjonen mer dynamisk med mykere, friere former og romskapende elementer. Motivene tar nå ofte utgangspunkt i hverdagshendelser og har et fortellende innhold. På 1950- og 1960-tallet føyet hun nye elementer til, og utviklet et skulpturalt uttrykk i blant annet stein, metall og farget glassmasse, påvirket av Sigurd Winge.

Grafikk

Else Hagen, Skyer, 1978. Etsning, 325 x 612 mm. Foto: Nasjonalmuseet.
© Hagen, Else/BONO.
Lisens: Vernet verk

På slutten av 1940-tallet begynte Hagen å utforske grafikken som kunstnerisk medium. Hun startet med litografi, før hun på 1960-tallet utvidet det grafiske arbeidet til å omfatte dyptrykk. I siste del av kunstnerskapet jobbet hun også med serigrafi. Uansett teknikk, har de grafiske uttrykkene nær forbindelse til hennes maleri.

Dekorative arbeider og samfunnsengasjement

Else Hagen, Samfund, 1959-1966. Steinmosaikk, 500 x 900 cm. Foto: Stortinget.
© Hagen, Else/BONO.
Lisens: Vernet verk

Ut fra en særlig interesse for monumentalkunstens tradisjon, ga Else Hagen seg i kast med store dekorasjonsoppgaver i 1950-årene. Flere av hennes monumentale arbeider har både pedagogiske og dekorative kvaliteter.

Et sentralt utsmykningensarbeider er Samfund i Stortingets trappehall (1959–1966). Verket er en steinmosaikk, satt sammen av Otta-skifer i forskjellige valører, italiensk marmor og glasserte fliser.

Hun har også utført utsmykninger til blant annet:

Else Hagens samfunnsengasjement viste seg ikke bare i monumentalkunstens pedagogiske innhold, men også i en rekke avisinnlegg. I 1957-1958 publiserte hun en serie på ni illustrerte artikler i Dagbladet under overskriften Skisser: Romslige hus og mennesker nord for Dovre, hvor hun som innflytter i Trondheim ser på byen og trønderne med et kunstnerisk og ukonvensjonelt blikk.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg