Aristide Maillol, fransk billedhugger, maler og grafiker. Han utdannet seg først som maler, gikk 1883 over til å studere skulptur og ornamentikk, men fortsatte å male til 1886.

I 1890-årene tok han for alvor opp vevekunst og skulptur, og ble sterkt opptatt av Paul Gauguins flate- og linjebruk og Maurice Denis' statiske komposisjoner. Han opprettet verksted for billedvev i første halvdel av 1890-årene, og utførte flere klassisk inspirerte komposisjoner med kvinnefigurer. Samtidig begynte han med keramikk. Hovedverket fra denne tiden er Middelhavet (1901, Tuileriehagen, Paris).

Hans formspråk ble lettere og mer bevegelsesfylt for så å falle tilbake til den tidligere tyngde og monumentalitet i Flora (1911), inspirert av hans studier av arkaisk kunst. I de følgende årene arbeidet han videre med monumentalisering av komposisjonen og forenkling av formen. Maillol dannet i disse årene den betydeligste motvekten mot Rodins innflytelse, hos Maillol ble bevegelsens avdemping og harmonisering av balansen de sentrale problemer.

Blant hans hovedverk er minnesmerket over Cézanne, Berømmelsen (1912–25), L'Air, over det franske flyvåpens falne (1938) og De tre gratier (1936–38). Også bokillustrasjoner. Nasjonalgalleriet i Oslo eier Ile-de-France (1920–25).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.