Dora Maar

Faktaboks

Dora Maar

Henrietta Theodora Markovitch (Marković)

født:
22. november 1907, Paris, Frankrike
død:
16. juli 1997, Paris, Frankrike
Dora Maar og Pablo Picasso på stranden.

Henriette Theodora Markovitch, bedre kjent som Dora Maar, var en fransk fotograf og maler. Hun var en sentral kunstner i mellomkrigstidens surrealistiske bevegelse.

Etter studier i maleri og fotografi, opprettet hun i 1931 et atelier i Paris. De første årene arbeidet hun med mote- og reklamefotografi, samtidig som hun dokumenterte parisisk hverdagsliv og gatescener med sitt Rolleiflex kamera.

Fra midten av 1930-årene ble hun en del av den surrealistiske bevegelsen rundt kunstnere og poeter som André Breton, Paul Éluard og Pablo Picasso. Hennes arbeider fra denne tiden preges av drømmelignende og urovekkende motiver som er typisk for surrealismen. Blant surrealistene ble hun rost for sin forståelse og lengsel etter naturalismen. Da Maar døde i 1997 etterlot hun seg et stort antall verk, både fotografier og maleri. Som maler laget hun portretter, landskapsmalerier og stilleben.

Gjennom sitt virke som kunstfotograf laget hun portretter, nakenbilder, motebilder, landskap og fotomontasj. Montasjene hennes inneholdt ofte sterke arkitektoniske elementer og historier.

Utdannelse

Maar startet sin kunstneriske utdannelse ved Union centrale des arts décoratifs de Paris (1923 – 1926) hvor hun studerte maleri. I 1927 begynte hun på Académie Julian hvor hun møtte fotografen Henri Cartier-Bresson. Han anbefalte henne å studere fotografi ved École technique de photographie et de cinématographie i Paris. De to sistnevnte stedene hadde den samme utdannelsen for kvinner som for menn. I 1929 kontaktet hun fotografen Man Raymed ønske om å bli assistenten hans, men han avslo. I stedet ble hun assistenten til motefotografen Harry Ossip Meerson.

Kunstnerskap

Dora Maar publiserte sine fotografier for første gang i det franske tidsskriftet La Revue nouvelle i 1930 under navnet Dora Markovitch. Året etter etablerte hun et fotostudio i Paris sammen med fotografen og designeren Pierre Kéfer. Sammen gjorde de oppdrag hovedsakelig innen reklame, mote og portrett. Fotografiene deres fra denne perioden ble signert med navnet “Kiefer-Dora-Maar”, men det var Maar som produserte størstedelen av arbeidene.

Som motefotograf fikk Maar sitt første oppdrag av Jacques Heim og hans motehus i Paris. Dette førte til oppdrag for flere designere slik som Coco Chanel, Jeanne Lanvin og Elsa Schiaparelli. På samme tid reiste Maar rundt i Europa og fotograferte arkitektur og gateliv i byer som Barcelona, Tossa de Mar og Costa Brava i Spania, London i England, og L'Alpe d'Huez og Saint-Jean-aux-Bois i Frankrike.

I 1934 oppløste Maar og Kéfer studio de hadde sammen, og noen måneder senere etablerte hun sitt eget studio i Rue d’Astorg i Paris. Det var på denne tiden at hennes kunstneriske arbeider endret seg og ble mer eksperimentelle. Hun produserte fotocollage ved bruk av saks og lim, og dobbelteksponeringer av samme negativ slik at det ble ett bilde, kalt fotomontasje. Det meste kjente verket hvor hun brukte fotomontasje er “The Years Lie in Wait for You” som ble publisert i 1935.

I 1936 innledet hun et forhold til kunstneren Pablo Picasso. Hennes portretter av Picasso og fotografier av han i arbeid, er blitt stående som viktige dokumenter over Picassos verk. Hun var Picassos modell i flere viktige verk fra denne tiden: Dora Maar sittende (1937), Gråtende kvinne med rød hatt (1937) og Dora Maar i lenestol (1939). Sammen med Man Ray, Raoul Ubac og Hans Bellmer, var Maar en av få fotografer som ble inkludert i utstillinger av surrealistene. Maar sluttet seg til flere kunstneriske surrealist grupper og engasjerte seg politiske saker i løpet av sitt kunstneriske virke. Hun var en aktiv deltaker i demonstrasjoner, cafèsamtaler, og singerte under flere manifest.

I tiden hun var sammen med Picasso, fotograferte Maar portretter av andre kunstnere som Jean Cocteau, Lise Deharme, Nusch Éluard, Pablo Picasso, Leonor Fini og Frida Kahlo. Maar stilte selv også som modell for både Picasso og Man Ray. Inspirert av Picasso, begynte hun å male mer og malte deler av flere av verkene hans.

Forholdet til Maar og Picasso var like mye profesjonelt som romantisk, og da det endte i 1943, sluttet Maar nesten helt å fotografere. Hun viet seg til maleriene sine av landskapet rundt huset sitt i Provence og stilleben. Hun vendte seg mot katolisisme og mystisisme, og ble en mer tilbaketrukket kunstner.

Etter å ha vært borte fra offentligheten i en mannsalder ble hennes verker reintrodusert i en større kunstutstilling i Paris i 1990. Den nyvakte interessen for hennes produksjon har i senere år manifestert seg i en rekke separat- og gruppeutstillinger. I 2017 ble den første boken om henne liv og kunstneriske virke utgitt.

Personlig liv

Maar var eneste datter av den kroatiske arkitekten Josip Marković. Maar bodde mesteparten av oppveksten sin i Buenos Aires, Argentina. Mellom 1915 og 1920 reiste hun mellom Buenos Aires og Paris fordi hun gikk på skole i begge byene. Familien flyttet tilbake til Paris i 1926 hvor Maar startet på kunstutdannelsen sin. Hun tok etterhvert pseudonymet Dora Maar som forble kunstnernavnet hennes.

Maar hadde flere korte forhold med andre kunstnere, men det er Picasso som står igjen som hennes store kjærlighet. De to møttes på Cafe les Deux Magots, og historien knyttet til hvordan de to møttes er legendarisk. Picasso som på den tiden hadde et forhold til Marie-Thérèse Walter, lot de to kvinnene kjempe om hans gunst. Forholdet mellom Maar og Picasso var turbulent, og etter ni år tok det slutt. Maar flyttet for seg selv og forble barnløs og ugift.

Les mer i store norske leksikon

Litteratur

Amao, D., Maddox, A., Ziebinska-Lewandowska, K. (2020). Dora Maar. California: J. Paul Getty Museum.

Kilder

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg