Lunch nr. 1, 2013

Børge Lund. Begrenset gjenbruk

Børge Lund, norsk tegneserieskaper og industridesigner, oppvokst i Sauda og bosatt i Stavanger, kjent for stripeserien Lunch.

Lund er utdannet industridesigner, og han skapte Lunch for å delta i Dagbladets tegneseriekonkurranse i 2007. Tegneserien er innenfor segmentet kontorhumor i ånden etter Scott Adams' Dilbert og tv-serien The Office (Kontoret). Møteplageren og unnasluntreren Kjell og den Apple-avhengige designelskeren Nico sto raskt frem som hovedpersonene.

Lunch vant ikke Dagbladet-konkurransen, men fikk sjansen som gjesteserie i avisen i to perioder, samtidig som Teknisk Ukeblad tok den inn på fast basis høsten 2008. Serien viste seg som den mest populære nykommeren blant norske stripeserier siden Mads Eriksens M, og utviklingen fulgte et kjent mønster for norske tegneserier.

I 2009 ble Lunch biserie i Pondus-bladet og fikk fast plass i Dagbladet, i 2010 inngikk Lund samarbeid med serieagenturet Strand Comics, og i 2011 ble det første Lunch-albumet, K-O-M-I-N-U-K-I-S-J-O-N, raskt utsolgt. Samme år sluttet Lund i jobben for å satse fulltid på Lunch. Etter ytterligere to album og ett julehefte, med et samlet opplag på 96.000 eksemplarer, lanserte Egmont Serieforlaget Lunch som eget blad sommeren 2013, som utgis hver sjette uke. Julen 2013 ble Lunch-juleheftet trykket i et opplag på 47.500 eksemplarer. I 2014 kom den første av hittil fire samlebøker. 

Lunch publiseres i dag i over 70 aviser og blader i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Mexico, Ecuador, Costa Rica og Panama. Lund vant Pondus-prisen i 2010, samt Sproing-prisen for beste norske tegneserie og debutserie utgitt i 2011. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.