Arne Jon Jutrem

Bordplate med trykket dekor av Arne Jon Jutrem. Produsert ved Elverum Møbel- og Trevarefabrikk ca. 1967.

Mats Linder. Gjengitt med tillatelse

Arne Jon Jutrem er norsk designer og billedkunstner. Som formgiver er han mest kjent for glassarbeidene for Hadeland Glassverk. Jutrems industrielle bruksglass er preget av enkel og behersket linjeføring, mens arbeidet med kunstglass ga ham muligheter til å utfolde seg friere.

Som 16-åring begynte Arne Jon Jutrem ved reklamelinja på Statens håndverks- og kunstindustriskole, der Sverre Pettersen var overlærer. Jutrem var i en særstilling blant skolens elever da Pettersen og skolens rektor Jacob Prytz oppmuntret han til å delta i undervisningen ved flere avdelinger – noe som var få forunt. Da Jutrem tok diplomeksamen i 1950 ba Pettersen han om å søke stilling som tegner ved Hadeland Glassverk.

I august 1950 begynte Arne Jon Jutrem på Hadeland og overtok den kunstneriske ledelsen ved sandblåserverkstedet. Jutrems første industrielle arbeid der var en sigarettholder i sandblåst glass med trelokk. Denne ble innkjøpt av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum til en brukskunstutstilling i Kunstnernes Hus våren 1951.

Omkring 1950/51 besluttet ledelsen ved Hadeland Glassverk seg for å satse på kunstglassproduksjon. Jutrem utformet sitt første kunstglass i 1951. Det var en svakt, konisk formet vase i klart glass med svarte striper. Fram til omkring 1954 tegnet han rundt 40 modeller i Hadelands kunstglass-serie. Enkelte var med stripedekor i glassmassen og utvendig etset. Andre arbeider var med etset og håndmalt grafisk dekor.

Jutrems største kommersielle suksess for Hadeland var kunstglass-serien Grønland. Den grønne glassmassen ble tilsatt soda, noe som resulterte i uregelmessige luftbobler (såkalt luseglass). Grønlandsserien ble tildelt gullmedalje på Triennalen i Milano 1954, og ble produsert i mer enn 20 år. 

Arne Jon Jutrem tegnet også en del glass til serviser. Blant de fineste var ArneJon fra 1954. Glasset ble utført som en sylindrisk klokke på en mindre sylinderformet stett. I sin utførelse var det moderne og eksklusivt. Grunnet tekniske problemer ble produksjonen dessverre svært begrenset.

I tillegg til kunstglass og serieproduksjon tegnet Jutrem motiver for speil og vinduer for Hadeland. Disse var med grafisk stilisert eller abstrakt dekor i gravert og sandblåst glass.

På slutten av 1950-tallet ble Jutrems trang til eksperimentering større. Over tid førte det til samarbeidsproblemer med Hadeland glassverks salgsavdeling i Oslo. Det førte til at han sa opp stillingen i 1962 .I 1984 ble Jutrem igjen knyttet til Hadeland som designer. Noen av arbeidene ble utført etter tegninger fra 1950/60-tallet, men mesteparten var nye ideer. Flere av arbeidene fra 1990-tallet vitner om Jutrems skulpturale og frie tilnærming til glasset som kunstnerisk medium.

I årene fra 1963 til 1966 arbeidet Jutrem som frilans tegner for det danske glassverket Holmegaard. Til den permanente «forårsutstillingen» i København skrev anmelderen i Berlingske Tidende at Arne Jon Jutrem er ”lige så dansk, som han er norsk”. 

Til verdensutstillingen Expo 67 i Montreal i Canada i 1967 tegnet Arne Jon Jutrem en møbelgruppe i samarbeid med interiørarkitekt Tormod Alnæs og modellsmed Johan Flåten. Stolene i gruppa ble utført i bøyd pleksiglass med sitteputer i skai og understell i rundstål. Til den samme utstillingen skapte han tre monumentale skulpturer i glass ved PLUS glasshytte.

Mindre kjent er tinnarbeidene til Jutrem, utført av Mons Omvik fra midten av 1950-tallet. Disse ble utført i grafisk, stilisert relieffdekor. I 1962 formga Jutrem komfyren PR 7 A for National Industri i Oslo, og i tiden rundt 1967 tegnet han dekorative bordplater i kunststoffet Compresin for Elverum Møbel- og Trevarefabrikk.

Arne Jon Jutrem var fra 1983 lektor ved Høgskolen i Oslo. Der ble han i 1994 utnevnt til professor i estetikk. I løpet av karrieren fikk han flere utmerkelser og stipend. I 1959 ble han tildelt Lunningprisen og i 1992 Jacob-prisen. I 1992 ble han også utnevnt til ridder av 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden

  • Gerd Hennum. Maleren og glasskunstneren Arne Jon Jutrem. Orfeus. Oslo, 1999.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.