Faktaboks

Sverre Pettersen
Født
1. september 1884, Kristiania (nå Oslo)
Død
15. mars 1959, Oslo
Virke
Brukskunstner
Familie

Foreldre: Forretningsfører Petter Anton Pettersen (f. 1854) og Alethe Caroline Andresen (f. 1852).

Gift 23.6.1924 med Betty Honoria Mohn (f. 6.12.1896), datter av murmester Carl Olaf Berge Mohn (f. 1850) og Alvilde Olava Bergh (f. 1864).

Glass
Sverre Pettersens drikkeglass 1023 er klassisk og tidstypisk i utformingen.
Drikkeglass
Sverre Pettersen tegnet drammeglasset Karl Johan for Hadeland Glassverk i 1929.

Sverre Pettersen var en allsidig formgiver. Han arbeidet i hovedsak med grafisk formgivning og som glassdesigner. I mellomkrigstiden var han en av landets mest toneangivende formgivere.

Utdannelse og praksis

Portrettbilde
Sverre Pettersen
Portrettbilde
Av .

Pettersen hadde en variert utdannelse og praksis. I perioden 1898–1899 var han elev av Gudmund Stenersen. Omkring 1901 gikk han i malerlære og ble svenn. Videre studerte han ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (1900–1904) og Kunstgewerbeschule i Berlin (1905–1906). Pettersen arbeidet også som teatermaler i Stockholm og Berlin og som dekorasjonsmaler i Bern.

Forretningsdrift og brukskunst

Pettersen drev malerforretning i Oslo fra 1912 til 1916. Samtidig arbeidet han som kunsthåndverker og behersket flere disipliner, deriblant bokkunst, illustrasjon og dekorasjonsmaling. I tillegg tegnet han blyglassvinduer til kirker, bedrifter og privatpersoner. I 1921 ble Pettersen invitert av Foreningen Brukskunst til å tegne nye glass til Christiania Glasmagasin som skulle utføres ved Hadeland Glassverk. På grunn av arbeidsstans på glassverket ble kun tegningene utstilt. Allikevel var ikke kontakten brutt.

Hadeland Glassverk

I 1928 ble Pettersen ansatt av Christiania Glasmagasin som tegner for Hadeland Glassverk. Da han begynte på Christiania Glasmagasin, stod oppgavene i kø. Allerede det samme året tegnet han dekorer for slipt glass til Landsutstillingen i Bergen. Pettersens fagfelle Thor Kielland skrev positivt om hans arbeider, mens den svenske kunsthistorikeren Gustaf Munthe ikke var like begeistret.

Innflytelse fra svensk glassdesign

De første årene var Pettersen sterkt påvirket av svenskene Edward Hald og Simon Gate sine glass for Orrefors. Påvirkningen sees tydelig i vasen Dansende ynglinger – Sverddansen (1928). Denne hadde også likheter med stilen til den franske billedkunstneren Henri Matisse og andre internasjonale modernistiske kunstnere.

Pettersen gikk analytisk til verks da han gjennomgikk Hadelands produkter de første årene. Både form og dekor skulle være enkel og moderne. Hans drikkeglass 1023 er med sin svarte fot tidstypisk, likeså den kraftige vulsten og den klassiske klokken.

Kongelig gave

I 1929 tegnet Pettersen en punsjbolle som bryllupsgave til kronprins Olav og kronprinsesse Märtha. Det samme året som punsjbollen ble utført til kronprinsparet, formga han de elegante glasservisene Olav og Märtha. Klokken på glassene var konisk og veldig tynt. Slik tynt glass ble også brukt i det graverte kunstglasset.

Pressglass

Boller i glass

Sverre Pettersen. Boller i glass. Modell: Jotun. Produsert ved Hadeland Glassverk. 1935.

En av Pettersens mestselgende design var pressglasserien Nordlys, opprinnelig produsert ved Høvik Verk i 1930. Det var et moderne svar på tidligere pressglass som etterlignet overdekorert, skjærslipt krystallglass. Nordlys var laget med vertikale riller og kunne fås i forskjellige farger, i tillegg til en syremattet variant. I 1933 ble produksjonen av Nordlys flyttet til Hadeland da glassproduksjonen ved Høvik ble nedlagt. Jotun er en annen av Pettersens storselgende pressglasserier.

Spesialbestillinger

I tillegg til bruksglass tegnet Pettersen et meget stort antall tegninger for gravyrer til Hadelands bruksglass og spesialbestilte dekorer tenkt som gaver for privatpersoner, foreninger og bedrifter. De spesialbestilte gravyrene var av svært variert kvalitet. I noen av arbeidene får man inntrykk av at han har hatt relativt frie tøyler, mens mye var styrt av bestillerens spesielle ønsker.

Krystallglass

På midten av 1930-tallet begynte Pettersen å formgi prydartikler i tykt, drevet krystallglass. I 1938 utformet han en skål i tykk krystall med fot i sandblåst glass med hulkilslipte fordypninger. På korpus var en hvilende haremskvinne i dypt slipt og syremattet glass. Den samme formen brukte han også da han tegnet en jubileumsgave for Christiania Glasmagasin i 1939, men da med to glassblåsere på korpus.

1949 sluttet Pettersen ved Hadeland, men allerede i 1937 hadde billedhoggeren Ståle Kyllingstad tatt over som kunstnerisk leder. Han fortsatte der Pettersen hadde sluttet, og utviklet sandblåsingsteknikken, i sær på krystallgaver og som vindusdekorasjon.

Grafisk design og lærer

Fra 1936 var Pettersen lærer ved Statens håndverks- og kunstindustriskole, fra 1944 overlærer og fra 1948 avdelingsleder samme sted, der han bygde opp reklamelinjen. Fra 1949 jobbet Pettersen som tegner og konsulent for bokkunstnerisk utstyr i Aschehoug forlagi Oslo. Som bokkunstner var han en av de fremste. Blant hovedverkene kan nevnes Den norske sjøfarts historie fra de ældste tider til vore dage (1923–1950) og Norsk billedkunst gjennem 1000 år (1925).

Sammen med Jacob Prytz og Thor Kielland var Sverre Pettersen en av Foreningen Brukskunsts lederskikkelser. Han er representert ved Nasjonalmuseet, Permanenten og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.

Utstillinger

Illustrasjon
Original illustrasjon til Den norske sjøfarts historie, utført av Sverre Pettersen
Illustrasjon

Separatutstillinger (i utvalg)

Kollektivutstillinger (i utvalg)

  • Den illustrerte norske bok, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1950
  • Norsk glass i to hundre år, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1939
  • Verdensutstillingen i Paris, Frankrike, 1937
  • Våre hjem, Foreningen Brukskunst, Oslo, 1934

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Kielland, Thor B. m.fl. (1954). Sverre Pettersen, Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Grevenor, Henrik (1931). Utstilling av Sverre Pettersens arbeider, A. W. Brøggers Boktrykkeri
  • Linder, Mats (2020). Norsk design og kunsthåndverk A til Å, Solum Bokvennen

Faktaboks

Sverre Pettersen

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg