Sverre Pettersen

Faktaboks

Sverre Pettersen
Født
1. september 1884, Kristiania
Død
15. mars 1959, Oslo
Sverre Pettersens drikkeglass 1023 er klassisk og tidstypisk i utformingen.
Sverre Pettersen tegnet drammeglasset Karl Johan for Hadeland Glassverk i 1929.

Sverre Pettersen var en allsidig formgiver. Han arbeidet i hovedsak med grafisk formgivning og som glassdesigner. I mellomkrigstiden var han en av landets mest toneangivende formgivere.

Utdannelse og praksis

Sverre Pettersen.
Portrettbilde
Av .

Pettersen hadde en variert utdannelse og praksis. I perioden 1898–1899 var han elev av Gudmund Stenersen. Omkring 1901 gikk han i malerlære og ble svenn. Videre studerte han ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (1900–1904) og Kunstgewerbeschule, Berlin (1905–1906). Pettersen arbeidet også som teatermaler i Stockholm og Berlin, og som dekorasjonsmaler i Bern.

Forretningsdrift og brukskunst

Pettersen drev malerforretning i Oslo fra 1912 til 1916. Samtidig arbeidet han som kunsthåndverker og behersket flere disipliner, deriblant som bokkunstner, illustratør og dekorasjonsmaler. I tillegg tegnet han blyglassvinduer til kirker, bedrifter og privatpersoner. I 1921 ble Pettersen invitert av Foreningen Brukskunst til å tegne nye glass til Christiania Glasmagasin som skulle utføres ved Hadeland Glassverk. På grunn av arbeidsstans på glassverket ble kun tegningene utstilt. Allikevel var ikke kontakten brutt.

Hadeland Glassverk

I 1928 ble Sverre Pettersen ansatt av Christiania Glasmagasin som tegner for Hadeland Glassverk. Da han begynte på Christiania Glasmagasin stod oppgavene i kø. Allerede det samme året tegnet han dekorer for slipt glass til Landsutstillingen i Bergen. Pettersens fagfelle Thor Kielland skrev positivt om hans arbeider, mens den svenske kunsthistorikeren Gustaf Munthe ikke var like begeistret.

Innflytelse fra svensk glassdesign

De første årene var Pettersen sterkt påvirket av svenskene Edward Hald og Simon Gate sine glass for Orrefors. Påvirkningen sees tydelig i vasen Dansende ynglinger – Sverddansen (1928). Denne hadde også likheter med stilen til den franske billedkunstneren Henri Matisse og andre internasjonale modernistiske kunstnere.

Pettersen gikk analytisk til verks da han gjennomgikk Hadelands produkter de første årene. Både form og dekor skulle være enkel og moderne. Hans drikkeglass 1023 er med sin svarte fot tidstypisk, likeså den kraftige vulsten og den klassiske klokken.

Kongelig gave

I 1929 tegnet Sverre Pettersen en punsjbolle som bryllupsgave til kronprins Olav og kronprinsesse Märtha. Det samme år som punsjbollen ble utført til kronprinsparet formga han de elegante glasservisene Olav og Märtha. Klokken på glassene var konisk og veldig tynt. Slik tynt glass ble også brukt i det graverte kunstglasset.

Pressglass

Sverre Pettersen. Boller i glass. Modell: Jotun. Produsert ved Hadeland Glassverk. 1935.

En av Pettersens mestselgende design var pressglasserien Nordlys, opprinnelig produsert ved Høvik Verk i 1930. Det var et moderne svar på tidligere pressglass som etterlignet overdekorert, skjærslipt krystallglass. Nordlys var laget med vertikale riller og kunne fås i forskjellige farger, i tillegg til en syremattet variant. I 1933 ble produksjonen av Nordlys flyttet til Hadeland da glassproduksjonen ved Høvik ble nedlagt. Jotun er en annen av Pettersens storselgende pressglasserier.

Spesialbestillinger

I tillegg til bruksglass tegnet Sverre Pettersen et meget stort antall tegninger for gravyrer til Hadelands bruksglass og spesialbestilte dekorer tenkt som gaver for privatpersoner, foreninger og bedrifter. De spesialbestilte gravyrene var av svært variert kvalitet. I noen av arbeidene får man inntrykk av at han har hatt relativt frie tøyler, mens mye var styrt av bestillerens spesielle ønsker.

Krystallglass

På midten av 1930-tallet begynte Sverre Pettersen å formgi prydartikler i tykt, drevet krystallglass. I 1938 utformet han en skål i tykk krystall med fot i sandblåst glass med hulkilslipte fordypninger. På korpus var en hvilende haremskvinne i dypt slipt og syremattet glass. Den samme formen brukte han også da han tegnet en jubileumsgave for Christiania Glasmagasin i 1939, men da med to glassblåsere på korpus.

1949 sluttet Sverre Pettersen ved Hadeland, men allerede i 1937 hadde billedhoggeren Ståle Kyllingstad tatt over som kunstnerisk leder. Han fortsatte der Pettersen hadde sluttet og utviklet sandblåsingsteknikken, i sær på krystallgaver og som vindusdekorasjon.

Grafisk design og lærer

Fra 1936 var Sverre Pettersen lærer ved Statens håndverks- og kunstindustriskole, fra 1944 overlærer og fra 1948 avdelingsleder samme sted, der han bygde opp reklamelinjen. Fra 1949 jobbet Pettersen som tegner og konsulent for bokkunstnerisk utstyr i Aschehoug forlag i Oslo.

Sammen med Jacob Prytz og Thor Kielland var Sverre Pettersen en av Foreningen Brukskunsts lederskikkelser. Han er representert ved Nasjonalmuseet, KODE 1 og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.

Utstillinger

Separatutstillinger (i utvalg)

  • Kunstindustrimuseet i Oslo, 1954
  • Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, 1935

Kollektivutstillinger (i utvalg)

  • «Den illustrerte norske bok», Kunstindustrimuseet i Oslo, 1950
  • «Norsk glass i to hundre år», Kunstindustrimuseet i Oslo, 1939
  • Verdensutstillingen i Paris, Frankrike, 1937
  • «Våre hjem», Foreningen Brukskunst, Oslo, 1934

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Kielland, Thor B. m.fl. (1954). Sverre Pettersen, Kunstindustrimuseet i Oslo
  • Grevenor, Henrik (1931). Utstilling av Sverre Pettersens arbeider, A. W. Brøggers Boktrykkeri

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg