Objektorientert programmering er en form for dataprogrammering der dataprogrammene organiseres i en struktur med klasser og objekter som minner om hvordan vi organiserer virkeligheten rundt oss.
Faktaboks
- Uttale
- objˈektorientert programmering
Data og metoder som naturlig hører sammen er samlet i enheter, kalt objekter. Ved hjelp av klassedefinisjoner kan man lage nye datatyper med navn tilsvarende de ord og begreper som betegner det man måtte ønske å ha med i dataprogrammet. Skal man for eksempel lage et dataprogram for et bibliotek, vil det være naturlig å lage datatyper som Bok, Låntaker, Bibliotek og så videre.
En klasse definerer en datatype og beskriver innhold og egenskaper til objekter av denne datatypen. Klassens datafelter er lagerenheter for objektets verdier, og klassens metoder beskriver operasjonene som kan gjøres på eller av objektene.
Klassens navn, som også er navnet på datatypen, brukes til å opprette en eller flere objekter, der hvert objekt har sine egne lagerenheter i minnet på datamaskinen. Alle objektene av samme datatype vil da ha de samme datafeltene og metodene som er beskrevet i klassedefinisjonen, men likevel være forskjellige fordi de ulike objektene vil ha forskjellige verdier lagret i sine private datafelt.
Alle klassedefinisjoner kan gjenbrukes i definisjonen av nye datatyper. Denne formen for gjenbruk av kode har ført til at det har blitt opprettet utallige biblioteker og rammeverk, der ferdig programvare kan hentes for så å gjenbrukes i utviklingen av ny programvare.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.