Fra innspillingen av dukkefilmen Early Man (2018) regissert av Nick Park
Stop motion med dukker
Fra innspillingen av dukkefilmen Early Man (2018) regissert av Nick Park
Av /NTB.

Stop motion er en teknikk innen animasjonsfilm der man animerer et objekt ved å fotografere det gjentatte ganger. Mellom hver fotografering flyttes objektet. Når bildene vises som en sammenhengende film ser det ut som objektet beveger seg. Objektene i stop motion er ofte dukker, leirefigurer, papirfigurer eller dagligdagse objekter.

Faktaboks

Også kjent som

stop frame animation, dukkefilm, dukkanimasjon, punktfotografering, enkeltbildeautomatikk

Stop motion skiller seg fra tegnefilm og dataanimasjon ved at det innebærer å manipulere fysiske, tredimensjonale objekter som eksisterer i den virkelige verden. Stop motion er et samlebegrep som dekker flere typer animasjonsteknikker, blant annet dukkeanimasjon, leireanimasjon, cut-out og pixillasjon.

Pixillasjon skiller seg fra andre animasjonsteknikker innen stop motion ved at man fotograferer og animerer ekte mennesker i tillegg til livløse tredimensjonale objekter. Pixillasjon blir derfor definert av noen som noe separat og eget i forhold til stop motion, mens andre regner det som en del av stop motion.

Bruk av stop motion er i dag vanligst i kortfilmer og reklamefilmer. Teknikken brukes sjeldnere i spillefilmer. Dette skyldes blant annet at stop motion er enormt tidkrevende som animasjonsteknikk. Blant de mest kjente kommersielle animasjonsstudioene som fremdeles spesialiserer seg på stop motion, er det britiske animasjonsstudioet Aardman Animations, kjent for blant annet Wallace & Gromit, og det amerikanske animasjonsstudioet Laika Studios.

Stop motion i Norge

Dukkefilm i stop motion

Det engstelige pinnsvinet Ludvig i Ivo Caprinos og Bjarne Sandemoses helaftens dukkefilm Flåklypa Grand Prix (1975), etter Kjell Aukrusts fortellinger. Filmen kombinerer realfilmopptak, hvor dukkene beveges i sanntid foran kamera, med stop motion, hvor dukker blir animert ved hjelp av enkeltbildeteknikk.

Dukkefilm i stop motion
Av .
Lisens: Begrenset gjenbruk

I Norge er Ivo Caprino (1920–2001) den viktigste og mest kjente filmskaperen innen stop motion og er regnet som en pioner. Før 1990-tallet var han den eneste filmskaperen i Norge som hadde skapt en animert spillefilm, dukkefilmen Flåklypa Grand Prix (1975), basert på rollefigurene og universet skapt av den norske forfatteren og illustratøren Kjell Aukrust. Caprino kombinerte realfilmopptak, hvor dukkene ble beveget i sanntid foran kamera, med stop motion, hvor dukker ble animert ved hjelp av enkeltbildeteknikk.

I Norge produseres det i dag flest reklamefilmer og kortfilmer animert med stop motion-teknikker, og få spillefilmer. De nyeste av denne typen spillefilmer fra Norge er Månelyst i Flåklypa (2018) fra Qvisten Animation og Tårnet (2018), regissert av Mats Grorud. Månelyst i Flåklypa består av dukkeanimasjon, mens Tårnet kombinerer leireanimasjon med tegnefilm.

Det norske animasjonsstudioet Qvisten Animation debuterte i 1994 med Q-TV, en kortfilm laget med leireanimasjon. Før 2018 produserte de både kortfilmer og spillefilmer hvor de benyttet leireanimasjon og særlig dukkeanimasjon. I januar 2018 la Qvisten imidlertid ned sitt dukkestudio og fokuserer i dag på dataanimasjon.

Med hensyn til kortfilmer er det norske Anita Killi og russisk-fødte Pjotr Sapegin som har høstet mest nasjonal og internasjonal anerkjennelse blant nålevende filmskapere som spesialiserer seg innenfor stop motion i Norge i dag. Killi bruker i hovedsak animasjonsteknikken cut-out, mens Sapegin bruker leireanimasjon og dukkeanimasjon. Animasjonsstudioet Mikrofilm produserer iblant kortfilmer animert med ulike stop motion-teknikker, men har tegnefilm som sitt hovedfokus.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg