El hotel eléctrico (Det elektriske hotell)
Et tidlig eksempel på pixillasjon er kortfilmen El hotel eléctrico (Det elektriske hotell) fra 1908.
El hotel eléctrico (Det elektriske hotell)
Av .

Pixillasjon er en teknikk innen animasjonsfilm. I likhet med animasjonsteknikken stop-motion, består pixillasjon i at objektet beveges og fotograferes litt og litt, bilde for bilde, for å skape en illusjon av bevegelse når bildene vises som en sammenhengende film. Forskjellen mellom pixillasjon og stop-motion er at man i pixillasjon også fotograferer og animerer mennesker, istedenfor kun livløse tredimensjonale objekter som dukker, papirfigurer, klosser, møbler eller annet. Pixillasjon blir av noen definert som noe separat og eget i forhold til stop-motion, mens andre regner det som en del av stop-motion.

Faktaboks

Uttale
pixillasjˈon

I pixillasjon poserer skuespillerne og blir fotografert, deretter beveger de seg litt og blir fotografert igjen. Dette gjentas igjen og igjen. Når bildene til slutt er satt sammen, blir resultatet ofte at skuespilleren ser ut til å bevege seg på en unaturlig og «rykkete» måte som skiller seg fra vanlig skuespill. Når man animerer mennesker slik, kan man gi en illusjon av at de samhandler med livløse tredimensjonale objekter, eller med tegnede figurer. Pixillasjon brukes derfor ofte for å kunne integrere mennesker inn i filmer hvor de må spille mot animerte figurer.

Historikk

Fra musikkvideoen til «Sledgehammer»
Artisten Peter Gabriel brukte pixillasjon i musikkvideoen til låta «Sledgehammer» (1986).
Fra musikkvideoen til «Sledgehammer»
Av /Virgin Records.

Den canadiske animatøren, filmskaperen og skuespilleren Grant Munro oppgis ofte som opphavet til begrepet «pixillasjon», mens andre krediterer den skotsk-canadiske animatøren og produsenten Norman McLaren.

Et tidlig eksempel på pixillasjon er i kortfilmen El hotel eléctrico (Det elektriske hotell), fra 1908 hvor den spanske animasjonsfilmskaperen og filmfotografen Segundo de Chomón blant annet skapte en illusjon av at en «levende» hårkam kjemmet en kvinnes hår.

Den anerkjente tsjekkiske animasjonsfilmskaperen Jan Svankmajer har benyttet pixillasjonsteknikken i de fleste av filmene i sin lange karriere. Ved å animere både mennesker og hverdagsobjekter som steiner, kosedyr, kjøttbiter og annet, gjenskaper Svankmajer noe av følelsen fra de tidligste pixillasjonsfilmene.

I musikkvideo

Pixillasjon har blitt en populær teknikk i musikkvideoer. De tre følgende eksemplene er prisvinnende og prisnominerte musikkvideoer med pixillasjon:

  • Den britiske musikkartisten Peter Gabriel ble animert av det britiske animasjonsstudioet Aardman Animations og de amerikanske brødrene Stephen og Timothy Quay i musikkvideoen til sangen «Sledgehammer» (1986), regissert av den amerikanske musikkvideoskaperen Stephen R. Johnson.
  • Den britiske filmskuespilleren Tilda Swinton ble animert i musikkvideoen til sangen «The Box» (1996) fra den britiske elektronikaduoen Orbital, regissert av britiske Jes Benstock og Luke Losey.
  • Den amerikanske rockeduoen The White Stripes og instrumentene deres ble animert i musikkvideoen til sangen «The Hardest Button to Button» (2003), regissert av den franske filmskaperen Michel Gondry.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Bordwell, David, Thompson, Kristin & Smith, Jeff (2017, 11. utgave). Film Art: An Introduction (s. 388-389, s. 394-395, s. 611). McGraw-Hill Education.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg