dataanimasjon

Dataanimasjon er en teknikk for animasjonsfilm som gjør bruk av elektronisk databehandling for å skape illusjon av bevegelse. Dataanimasjon har fått en svært sentral plass innenfor reklamefilm og TV. Her har utviklingen gått fra enkle todimensjonale tegninger til avansert 3-D-animasjon som ikke kan fremstilles på andre måter enn med datamaskin.

Historikk

De første forsøkene med dataanimasjon går tilbake til 1960-årene. John Whitney med Catalog (1961) var en pionér innen bruk av datastyrt animasjonskamera for å lage abstrakt animasjon, og var i 20 år ledende innen bruk av dataanimasjon som kunstnerisk uttrykk. Midt i 1960-årene koblet forskere ved Massachusetts Institute of Technology datamaskinen til et katodestrålerør og åpnet med dette mulighetene for å skape levende TV-bilder med datamaskinen. NASA spilte en sentral rolle gjennom sin bruk av denne teknologien i simulatorer, men også ved andre forskermiljøer i USA, Canada, Japan, Frankrike og Storbritannia ble teknologien forbedret.

Stanley Kubricks film 2001: A Space Odyssey (1968) er et tidlig eksempel på bruk av dataanimasjon i spillefilm. I Steven Spielbergs Jurassic Park (1994) ble dataskapte dinosaurer integrert i handlingen. Amerikaneren John Lasseter ble i 1980-årene lagt merke til med sine dataanimerte kortfilmer, blant annet Luxo Jr. (1986) og Tin Toy (1989; Oscar-pris). I 1990-årene begynte man å lage helaftens dataanimerte filmer. Den første var Toy Story (1995), produsert av Lasseters selskap Pixar i samarbeid med Disney.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg