Propellthrusten brukes i sin enkleste form til å bevege skipet framover. På grunn av skipets ror, kan propellens vannsøyle forandre retning. Hvis roret dreier mot babord, vil også vannsøylen forandre retning mot babord. Motkraften virker da mot roret og propellen mot styrbord. Skipets hekk beveger seg derfor mot styrbord, som fører til at skipet dreier mot babord i fartsretningen.
Dette er grunnen til at mange skip styrer dårlig når de går akterover. Vannsøylen fra propellen går i dette tilfellet i motsatt retning, altså forover. Den eneste vannstrømmen som da går over roret, er vannstrømmen som dannes fra skipets bevegelse.
Thrusten gjør at selv store skip kan snu seg helt rundt på veldig liten plass. I lav fart kan roret legges helt over til en av sidene, for deretter å gi korte støt for full maskin. I et slikt tilfelle vil thrusten skyve skipets hekk mot siden, mens tilnærmet ingen thrust skyver skipet framover. Denne bruken av kraft vender akterenden, og skipet, rundt et rotasjonspunkt som har forflyttet seg langt framover mot baugpartiet. I korte trekk kan en si at skipet vender om sin egen vertikale akse. Denne manøveren kalles for å kicke skipet.
En skiller gjerne mellom propellthrust, som er reaksjonskraften fra vannsøylen, og propellwash, som er selve vannsøylen.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.