Fremmedspråkdidaktikk er læren om undervisning i fremmedspråk. Som i andre skolefags fagdidaktikk er sentrale spørsmål: hva skal undervises, hvorfor skal det undervises i det, og hvordan skal det undervises?
Fremmedspråkdidaktikk er et eget fag knyttet til adjunkt- og lektorutdanning i språkfagene. Faget blir utformet gjennom forsknings- og utviklingsarbeid i hovedsakelig to disipliner, lingvistikk og psykologi. Hva språkkompetanse består av og hvordan vi lærer nye språk er sentrale spørsmål.
Kunnskapen om hvordan vi lærer nye språk etter morsmålet vårt har variert gjennom tidene, og med det har også fremmedspråkdidaktikken variert. Lenge sto latin sentralt i opplæringen. Pugging og læring av fremmedspråk gjennom bruk av morsmålet var vanlig. I dag står engelsk i en særstilling, målspråket blir oftere brukt i undervisningen og arbeidsmåtene er mer varierte.
Temaene språktilegnelse, grammatikkundervisning, interkulturell kompetanse, vurdering, læringsstrategier, IKT og tredjespråklæring er sentrale i fremmedspråkdidaktikken. I den senere tid har kulturelle aspekter og flerspråklighet fått økt oppmerksomhet innenfor fremmedspråkdidaktikk, blant annet som en følge av globalisering og dermed mer og mer kulturelt og språklig blandede barnehager og skoleklasser.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.