Inn for landing av /Shutterstock. Begrenset gjenbruk

flyværtjeneste

Et fly fra Norwegian gjøres klar til neste flygning en vinterdag ved Oslo lufthavn Gardermoen.
OSL
Av /Shutterstock.

Flyværtjeneste er en spesialtjeneste som leverer værvarsel og værrapporter tilpasset luftfart. Innenfor norsk ansvarsområde leveres tjenesten av Meteorologisk institutt på oppdrag fra Avinor og Forsvaret.

Flyværtjenesten er en del av flysikringstjenesten, og er underlagt strenge krav til innhold og kvalitet.

De viktigste oppgavene til en flyværtjeneste er overvåking av luftrommet med tanke på farlig vær. Farevarsel skal sendes ut når det er nødvendig. I tillegg leveres rutinemessig varsler tilpasset ulike brukere og behov.

Geografisk inndeling

Geografisk inndeling av luftrommet
Lisens: CC BY NC SA 3.0

Luftrommet er delt inn i ulike ansvarsområder, i henhold til internasjonale regler. Et slikt område kalles flight information region (FIR). Flyværtjenesten i Norge har ansvar for to FIR: Bodø oceanic FIR og Norway FIR.

Noen FIR deles videre inn etter kontrollsentralenes ansvarsområder, kalt area of responsibility (AOR). Innenfor Norway FIR er det tre AOR:

  • Stavanger AOR
  • Oslo AOR
  • Bodø AOR

I likhet med annen værvarsling på Meteorologisk institutt, er flyværtjenesten fordelt på ulike kontorer. Hovedkontorene ligger i Bergen, Oslo og Tromsø. I tillegg finnes værtjenestekontorØrlandet, Svalbard, i Bodø og i Bardufoss.

  • Tromsø har ansvarsområde Bodø AOR nord for 65°N og Bodø Oceanic FIR. Værtjenestekontorene på Svalbard, Bardufoss og Bodø er knyttet til Tromsø.
  • Bergen har ansvarsområde Bodø AOR sør for 65°N og Stavanger AOR. Værtjenestekontoret på Ørlandet er knyttet til Bergen.
  • Oslo har ansvarsområde Oslo AOR

Struktur

Et Widerøe-fly har nettopp landet på Leknes lufthavn.
Av /Shutterstock.

Et kontor kan fylle ulike roller innen en flyværtjeneste.

En flyværtjenestes hovedkontor kalles Meteorological Watch Office. Forkortelsen, MWO, er langt mer vanlig å bruke. Et MWO har ansvar for å overvåke meteorologiske forhold som kan påvirke luftfarten innenfor sitt geografiske ansvarsområde. De har også ansvaret for å utstede og formidle faremeldinger (SIGMET). I Norge fyller kontorene i Bergen, Oslo og Tromsø rollen som MWO.

En Aeronautical Meteorological Station (AMS) skal stå for observasjon og videresending av informasjon om værforholdene på en flyplass. I Norge ivaretas dette for de fleste plassene av Avinor, men Meteorologisk institutt har denne rollen på de flyplassene der det finnes et værtjenestekontor.

Et Aerodrome Meteorological office (AMO) skal lage varsler og kunne gi briefinger for brukerne på en eller flere flyplasser. Denne rollen ivaretas av både hovedkontorene og værtjenestekontorene i Norge.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg