Alawitter, den største av Syrias tallrike etniske og religiøse minoriteter, også kjent som nusairier. Alawittene utgjør 10–12 % av befolkningen, i underkant av tre millioner. I fjellområdene Djabal Nusariya utgjør alawittene en kompakt majoritet, mindre grupper finnes i byene langs kysten. På grunn av alawittisk dominans i det politiske liv, finnes i dag en stor befolkning av alawitter i Damaskus og de større byene. Mindre grupper holder blant annet til i Libanon og på Vestbredden.

Blant andre muslimer i Midtøsten blir alawitter gjerne betraktet som liberale  og sekulære. Alawittiske kvinner ses oftest uten hijab og mange velger ikke å faste eller be. 

Alawittenes historie er lite kjent, religionssamfunnet har røtter i sjia-miljøer og føres tilbake til en religionsstifter, Muhammad ibn Nusair, som levde på slutten av 800-tallet. "Alawi" betyr "følger av Ali", og alawitter betrakter Ali Ibn Abu Talib, profeten Muhammads fetter og svigersønn, som guddommelig. Lære og kult utgjør en egenartet sammensmeltning av sjia-islamske, gnostiske, kristne og trolig også før-kristne elementer. Alawittene bruker ikke Koranen, men har egne hellige skrifter. Religionens innhold hemmeligholdes, kunnskap om lære og kult formidles til utvalgte troende gjennom innvielser. Alawittene har ikke egne kultbygninger; religiøse fester feires i hjemmet, religiøst liv for øvrig er konsentrert om hellige steder, som f.eks. gravplasser til religiøse ledere. Både islamske og kristne høytider feires.

Fra slutten av 1960-årene ble alawittenes rolle i syrisk politikk stadig sterkere, og striden om den politiske makten i landet kom til å utspilles mellom ulike alawittiske grupper. Alawittene har sittet med makten i Syria siden 1970, ved Hafez al-Assad og deretter sønnen Bashar al-Assad (fra 2000). Alawittenes maktposisjon gjennom førti år står nå i fare for å svekkes som følge av borgerkrigen i Syria.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.