Alawitter, den største av Syrias tallrike etniske og religiøse minoriteter, også kjent som nusairier. Alawittene utgjør 10–12 prosent av befolkningen, i underkant av tre millioner. I fjellområdene Djabal Nusariya utgjør alawittene en kompakt majoritet, mindre grupper finnes i byene langs kysten. På grunn av alawittisk dominans i det politiske liv, finnes i dag en stor befolkning av alawitter i Damaskus og de større byene. Mindre grupper holder blant annet til i Libanon og på Vestbredden.

Faktaboks

Uttale
alawˈitter
Også kjent som
nusairier

Blant andre muslimer i Midtøsten blir alawitter gjerne betraktet som liberale og sekulære. Alawittiske kvinner ses oftest uten hijab og mange velger ikke å faste eller be.

Historie

Alawittenes historie er lite kjent. Religionssamfunnet har røtter i sjia-miljøer og føres tilbake til en religionsstifter, Muhammad ibn Nusair, som levde på slutten av 800-tallet. «Alawi» betyr «følger av Ali», og alawitter betrakter Ali Ibn Abu Talib, profeten Muhammads fetter og svigersønn, som guddommelig. Lære og kult utgjør en egenartet sammensmeltning av sjia-islamske, gnostiske, kristne og trolig også før-kristne elementer. Alawittene bruker ikke Koranen, men har egne hellige skrifter. Religionens innhold hemmeligholdes, kunnskap om lære og kult formidles til utvalgte troende gjennom innvielser. Alawittene har ikke egne kultbygninger. Religiøse fester feires i hjemmet, og religiøst liv for øvrig er konsentrert om hellige steder, som for eksempel gravplasser til religiøse ledere. Både islamske og kristne høytider feires.

Fra slutten av 1960-årene ble alawittenes rolle i syrisk politikk stadig sterkere, og striden om den politiske makten i landet kom til å utspilles mellom ulike alawittiske grupper. Alawittene har sittet med makten i Syria siden 1970, ved Hafez al-Assad og deretter sønnen Bashar al-Assad fra 2000. Alawittenes maktposisjon gjennom førti år står nå i fare for å svekkes som følge av krigen i Syria.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (2)

skrev Jostein Syvertsen

Hei, denne mindre artikkelen bruker ikke kilder, som ikke er nødvendig. Men i lys av det er jeg litt forvirret av kommentaren at Alawitter ikke bruker Koranen. Veldig mye av informasjon om retningen er enten gammel og tvilbart, mens mer moderne informasjon er nyere, men av mindre omfang, gitt at bekreftet informasjon er dyrere en gamle myter eller andrehånds informasjon av tapt litteratur, eller sjelden og vanskelig for studenter og få i tak i. Men denne kommentaren er unik i akademisk litteratur jeg har funnet om de. Mens mye har blitt skrevet om de skulte bøkene. Har jeg aldri lest at alawitter ikke bruker Koranen av folk utenfor retningen. Mens en del innenfor står sterkt på at mesteparten av teologien deres kommer fra Koranen. Så hadde hjulpet med utdypning i hva som kan anses som et uvanlig(og for Alawitter selv sikkert kontroversielt) punkt.

svarte Mari Paus

Hei, Jostein. Takk for kommentaren! Artikkelen skal gås gjennom av en fagperson, og da vil vi se på dette. Hilsen Mari i redaksjonen

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg