Yngvild Fagerheim er en norsk keramiker, utdannet ved Bergen kunsthåndverkskole. Hun var blant de første norske keramikerne som brøt med bruksaspektet og heller leverte en rekke teknisk og kunstnerisk dyktige arbeider, ofte med klar politisk tendens.

Sammen med Terje Westfoss var Fagerheim part i kunstnerkollektivet «Maja og Trompeten». Begge var politisk engasjerte og varierte mellom å lage brukskeramikk til kunstkeramikk. I 1971 flyttet de fra Trondheim til Fredrikstad der de startet opp et nytt keramikkverksted på PLUS.

En rekke av Fagerheims arbeider fra sent 1960-tallet og 1970-tallet tar opp politiske problemstillinger. USA´s krigføring i Vietnam var et tema som resulterte i flere sterke verker. In God We Trust fra 1968 forestiller en gravsten med en due og en bombe med blomsterkrans som er på vei til å treffe målet. Hun har også vært aktiv i feministbevegelsen. Utsyn frå kjøkenglaset (1976) illustrerer kvinnen som nærmest uten fremtidsvisjoner ser ut av kjøkkenvinduet.

I 1977 ble Fagerheim tildelt Jacob-prisen. Hun ønsket derimot ikke å motta prisen da hun mente det hadde blitt tatt til inntekt for Landsforbundet Norsk Brukskunst. En organisasjon Fagerheim på det tidspunktet tok avstand fra.

Det politiske engasjementet fortsatte videre utover 1970/80-tallet. I en serie arbeider viste Yngvild Fagerheim sin avsky mot tortur, sensur og maktovergrep i et samlet kunstuttrykk. Utan tittel I og Utan tittel II fra 1977/1982 i hvit porselen er nærmest abstrakte. Et svart kryss indikerer forbundne øyne og metalltråd en munn som er blitt sydd igjen for å tyste det frie ord.

Under Oslo International Ceramics Symposium (OICS) i 2003 utstilte Fagerheim verket Al Quds i butikkvinduet til Palestinakomiteen med samme navn. Det ble utført i porselen, steingods, speil, glass, stål, stein og fargepulver. Inspirasjon til arbeidet fikk Fagerheim fra den drepte, palestinske forfatteren Ghassan Kanafanis noveller.

Senere har Fagerheims interesse også vært rettet mot mulighetene som ligger i leiren, blant annet gjennom eksperimentering med form og glasur. Hun har også vært aktiv i kunstfaglig arbeid.

Yngvil Fagerheim er representert ved de norske kunstindustrimuseene, samt en rekke viktige nasjonale og internasjonale museer og samlinger.

  • Opstad, Jan-Lauritz. En ny bevissthet: Norsk kunsthåndverk 1970–1990. C. Huitfeldt Forlag. Oslo, 1989.
  • Yvenes, Marianne (red. m.fl.). Et PLUS i norsk designhistorie: Brukskunstorganisasjonen PLUS 1958–1978. Fredrikstad Museum/Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. Fredrikstad/Oslo, 2008.
  • Fagerheim, Yngvild. Yngvild Fagerheim: keramiske arbeid frå 1968-2005. Idé Trykk AS. 2005.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.