Torrey Canyon
Vraket av Torrey Canyon etter ulykken. Noe av oljesølet kan ses til høyre i bildet.
Torrey Canyon
Av /NTB.

Torrey Canyon-ulykken var en grunnstøting 18. mars 1967 av tankskipet Torrey Canyon i Den engelske kanal i internasjonalt farvann utenfor Land’s End i Cornwall. Det har vært ulike anslag for hvor stort utslippet var, men det er helt klart at det aldri tidligere hadde vært en så stor oljeulykke med tankskip. Fremdeles er ulykken det største utslippet i britiske farvann.

Faktaboks

Uttale
tˈåri kˈænjən-

Det lakk ut rundt 130 000 tonn råolje i havet og et 30 kilometer langt oljebelte drev inn mot den engelske kysten og forurenset rundt 160 kilometer av kysten. Etter at vinden og havstrømmen snudde drev det i land olje på de britiske kanaløyene, den franske Bretagne-kysten og så langt syd som kysten av Spania.

Skipet var eid av selskapet Barracuda Oil som var en del av Union Oil i California. Det var chartret av British Petroleum og registrert i Liberia.

Årsaken til havariet

Da skipet sank var det på vei fra Kuwait til et oljeraffineri Milford Havens i Wales. Det grunnstøtte etter en navigasjonsfeil og hadde heller ikke sjøkart for området den hadde kommet inn i. Skipet brukte navigasjonssystemet LORAN, og ikke det mer detaljerte Decca Navigator. Før grunnstøtingen oppstod det en situasjon der det var fare for kollisjon med fiskefartøy. Det oppstod forvirring mellom kapteinen og rormannen om hvor skipet var, og det var usikkerhet knyttet til om skipet gikk på automatisert eller manuell styring. Etter at forvirringen var oppklart, var det ikke mulig å unngå grunnstøting.

Et hollandsk slepefartøy kom til, men klarte ikke å dra skipet av grunn. Kapteinen på det hollandske fartøyet omkom i forsøket.

Forsøkene på å begrense forurensing

Etter at det var klart at skipet ikke kunne trekkes av grunn ble kreftene satt inn på å begrense forurensingen. Det ble brukt ulike løsemiddel og lagt ut lenser av den britiske marine og Cornwall Fire Brigade. Værforholdene gjorde at dette hadde liten effekt. Den britiske statsministeren besluttet derfor at skipet skulle senkes.

Bombingen av vraket

I et forsøk på å begrense skadevirkningene ble skipet bombet av det britiske flyvåpen, Royal Air Force, og den britiske marine, Royal Navy. Hensikten med dette var å sette fyr på lasten og å sørge for at skipet sank slik at det ikke ble liggende å lekke. Den militære aksjonen var kontroversiell siden skipet var i internasjonalt farvann og ikke britisk.

Erstatninger

Både den britiske og franske regjeringen krevde erstatning fra skipets eiere. Etter et forlik ble datidens største erstatning for oljeutslipp utbetalt. Datidens internasjonale, maritime lovgivning hadde store begrensinger i forsikringsansvar. Ansvaret var begrenset til verdien av skipet og dets last. Siden lasten og skipet hadde gått tapt var den eneste verdien som var igjen en livbåt. Lovgivningen i Liberia, der skipet var registrert, ga ikke erstatningsansvar for eierne av skipet. Den britiske regjeringen klarte å ta arrest i skipets søsterskip mens dette var i Singapore, noe som gjorde det lettere å forfølge krav.

Medvirkende til internasjonale konvensjoner

Ulykken var en medvirkende årsak til at det ble vedtatt internasjonale konvensjoner om oljesøl og beredskap mot oljeulykker. International Convention on Civil Liability for Oil Pollution Damage fra 1969 og International Convention for the Prevention of Pollution from Ships fra 1973 var blant disse konvensjonene. Konvensjonene er senere noe endret og har fått nye tillegg.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Cowan, E. (1968). Oil and water – The Torrey Canyon Disaster. Philladelphia: Lippincot
  • Petrow, Richard (1968). In the wake of Torrey Canyon. New York: David McKay Publications
  • Smith, J. E. (Redaktør) (1968). Torrey Canyon pollution and marine life. Cambridge: Cambridge University Press.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg