Mantos Kamra #9 (2014)
Independent Theatre Pakistans oppsetting av Mantos Kamra #9 (Rom nr. 9) i regi av Azeem Hamid ved Alhamra Arts Council i Lahore i 2014. Fra venstre til høyre: Faizan Naveed som Nasir, Namwar Ayaz som Zamaan og Zoya Uzair som Shireen.
Av /Independent Theatre Pakistan .
Lisens: CC BY SA 3.0

I det muslimsk pregede Pakistan var det få historiske forutsetninger for en teaterutvikling. Det som fantes, var et teater på urdu som startet i 1853 med produksjonen av Mirza Amanats Inder Sabha, som ble spilt ved hoffet til Wajid Ali Shah av Oudh i Lucknow i det sentrale India. Av klassiske tradisjoner fantes det bare dukketeater.

Parsi-musikalen som ble laget i 1870-årene som et kommersielt teaterforetak på urdu, ble spilt mange steder på det indiske subkontinentet med utgangspunkt i Mumbai (Bombay). Forestillinger basert på både hinduiske og muslimske klassiske fortellinger, slik som Mahabarata, ble spilt av The New Alfred Theatrical Company på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet.

På 1930-tallet fikk teaterkompaniene konkurranse av den nye filmindustrien. Publikummet viet det nye mediet i større grad sin oppmerksonhet. Mange av kompanienes medlemmer begynte også å jobbe for filmindustrien, noe som betydde at flere av de store og mest suksessrike gruppene ble løst opp.

Pakistansk teater etter 1947

Etter at Pakistan ble selvstendig, ble det grunnlagt en lang rekke teaterklubber ved universitetene. En av de mest kjente var Government College of Lahore, som spilte både urdudramatikk, ofte oversettelser av europeiske verker, og engelske stykker. Et eksempel fra 1950-årene er Swan Ran Ka Sapana, som er en urduversjon av Shakespeares En midtsommernattsdrøm.

I 1956 åpnet Pakistan Arts Council et teater i bygningen sin i Lahore, og skuespillere fra College of Lahore ble invitert til å spille i det nye offentlige teateret. I 1960-årene skjøt produksjonen av skuespill på urdu fart i byen, og i 1964 ble teateret prøvevis drevet gjennom hele året. På 1960-tallet begynte man også å satse på nyskreven urdudramatikk i større grad.

Karachi hadde vært sterkt preget av urdutradisjoner fra Mumbai og Kolkata, og i begynnelsen på 1950-tallet spilte allrike grupper teater i byen. I 1956 ble Karachi teater grunnlagt.

Europeisk dramatikk ble mer og mer spilt, og fra slutten av 1960-årene turnerte flere kompanier i mange pakistanske byer. Senere er teaterdrift blitt oppmuntret sterkt, og mange halvprofesjonelle kompanier har vokst frem.

Teatermiljøet etter 2000

NAPA (The National Academy of the Performing Arts) ble grunnlagt i 2005 og tilbyr blant annet en treårig utdanning av skuespiller på bachelornivå. Det finnes i dag også flere universiteter og høyskoler som tilbyr bachelorprogrammer innen teater-, film- og tv-studier.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Altaf, Mubashar (2019): Cultural Activism & Shahid Nadeem’s Ajoka Theatre: strategies of cultural activism adopted by Ajoka Theatre. Independently published. ISBN 978-1795757454
  • Khan, Fawzia Afzal (2005): A Critical Stage: The Role Of Secular Alternative Theatre In Pakistan. ‎Kolkatta: Seagull Books. ISBN 978-8170462750
  • Pamment, Claire (2017): Comic Performance in Pakistan: The Bhānd. ‎Palgrave MacMillan. ISBN 978-1349849864
  • Sengupta, Ashis (2014): Mapping South Asia through Contemporary Theatre: Essays on the Theatres of India, Pakistan, Bangladesh, Nepal and Sri Lanka. Berlin: Springer. ISBN 978-1137375148

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg