Faktaboks

Ståle Kyllingstad
Født
7. november 1903, Kvinesdal, Vest-Agder
Død
26. november 1987, Ringerike, Buskerud
Virke
Billedhugger, glasskunstner og designer
Familie

Foreldre: Gårdbruker Retsius Ingebretsen Kyllingstad (1872–1968) og Tale Katrine Staalesdatter Røinestad (1878–1910).

Gift 1) 1932 med maler (Aslaug) Målfrid Markussen (7.6.1907–13.6.1997), datter av lærer Johan Martinius Markussen (1867–1919) og Gunda Kristine Andersen (1864–1919), ekteskapet oppløst 1952; 2) 1956 med forfatter Camilla Carlson (28.1.1930–28.2.1990), datter av apoteker Carl Meydell Carlson (f. 1894) og Andrea Olsen (f. 1903).

Hos billedhugger Ståle Kyllingstad og frue
Ståle Kyllingstad (til høyre) og hans kone Camilla Carlson, fotografert i sitt hjem 1965.
Av /Oslo Museum.
Lisens: CC BY SA 4.0

Ståle Kyllingstad var en norsk billedhogger, glasskunstner, designer og kunstkritiker. Han utførte 30 krigsminnesmerker over de falne i andre verdenskrig, blant annet i Grimstad, Hønefoss og Time på Jæren (1968). I tillegg til disse minnesmerkene laget han omlag 150 andre offentlige verk. Han gjorde også en innsats innen glassdesign og var kunstnerisk leder ved Hadeland Glassverk fra 1937 til 1946.

Han studerte ved Statens Kunstakademi under Wilhelm Rasmussen og gikk i lære hos den franske billedhoggeren Antoine Bourdelle i Paris 1926.

Arbeidet innen ulike materialer

Glass
Ståle Kyllingstad, Hadeland Glassverk (produsent), Ely, 1948
Glass
Av .

Ståle Kyllingstad arbeidet med forskjellige materialer: stein, bronse, kleberstein, ildfast leire, terrakotta, natursteinsmosaikker, emaljert jern, polykromt tre, sandblåst glass og mer. Han er blant annet kjent for et monument i form av et enormt portretthode av Aasmund Olavsson Vinje, avduket 1968 på Eidsbugarden. Han har også laget skulpturen Installasjon (1948) som står i skulpturparken til Kistefos-Museet.

Stilen hans var utpreget dekorativ, noe som også førte ham inn i glassindustrien. I 1937 ble han headhuntet til Hadeland Glassverk hvor han var kunstnerisk leder fram til 1946. Han utviklet sandblåsingsteknikken og sandblåseriet. Stilmessig førte Kyllingstad produksjonen i funksjonalistisk retning, og han er mest kjent for sin innsats innen design av kunstglass. Han virket også som dekoratør ved Drammens Jernstøperi i 35 år og var kunstkritiker i forskjellige dagsaviser i cirka 20 år.

Nasjonalmuseet i Oslo eier et portretthode av Finn Carling (1969) og statuen Okse (1956).

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Kyllingstad, Røyne & Øivind Storm Bjerke. (2003). Ståle Kyllingstad. Labyrinth Press.

Faktaboks

Ståle Kyllingstad

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg