Barneskoleelever i Kigoma (2015)
Elevene i en barneskole i Kigoma lytter oppmerksomt til læreren i juli 2015. Store skoleklasser er ikke uvanlige i Tanzania. En lærer underviste i gjennomsnitt 56,6 elever i 2021.

Utdanningssystemet i Tanzania følger et 7–6-løp som består av sju år barneskole og seks år videregående utdanning; den videregående utdanningen består av fire år ungdomsskole (Ordinary Levels) og to år videregående opplæring (Advanced Levels). Utdanning er gratis og obligatorisk for barn i sju år fra de fyller 7 år til de er 13 år.

Skoleåret begynner i januar og slutter i november.

Analfabetismen blant den voksne befolkningen ligger på rundt tolv prosent (2021). Særlig de eldre over 65 år kan ofte ikke lese og skrive. Landet bruker henholdsvis 3,3 prosent av sitt BNP og 13,5 prosent av statsbudsjettet på utdanning (2021).

Førskole

Førskoletilbudet er i utgangspunktet ettårig og retter seg mot seksåringene. 77,3 prosent av barna går i førskolen (2021), men i den relevante aldersklassen er det kun 29,7 prosent of barna, slik at man kan gå utifra at for eksempel en del eldre og yngre barn også benytter seg av tilbudet. En lærer underviser i gjennomsnitt 97,6 elever (2021).

Grunnskole

Svært mange barn går på barneskolen (96,9 prosent i 2020), men ikke alle av dem er sju år gamle når de begynner. I den relevante aldersgruppen går 83,9 prosent av barna på skolen (2020). Frafall er et problem i skolen, særlig blant guttene. Kun 78,6 prosent av elevene (74,6 prosent av guttene og 82,7 prosent av jentene) begynner i siste trinn på barneskolen (2019). En lærer underviser i gjennomsnitt 56,6 elever (2021).

Swahili er formelt undervisningsspråk i grunnskolen, men de fleste private samt et fåtall av landets offentlige skoler underviser på engelsk.

Videregående opplæring

Tanzaniansk ungdoms- og videregående skole varer i seks år og er ikke obligatorisk. 28,7 prosent av barna går på en ungdoms- eller videregående skole (2021). Elevene begynner i ungdomsskolen når de er 14 år gamle. Skoleplass avhenger av bestått avgangseksamen fra grunnskolen. Alle fag i ungdoms- og videregående skole undervises på engelsk, med unntak av språkfaget kiswahili.

Teknisk- og yrkesfaglig utdanning spiller en liten rolle; kun 2,1 prosent av elevene i videregående velger en slik utdanning (2021).

30 prosent av barna fullfører ungdomsskolen (2017), vesentlig flere i byene (53 prosent) enn på landet (17 prosent, 2017). Ni prosent av ungdommene fullfører også videregående skole, igjen vesentlig flere i byene (20 prosent) enn på landet (3 prosent, 2017).

Høyere utdanning

Kinesisktime i Dar-es-Salaam (2021)
Kinesisklærer Imani Haji underviser studentene ved Confucius Institute ved universitetet i Dar-es-Salaam.

Tanzania har 34 universiteter (2018), hvor det eldste er University of Dar es Salaam, som ble grunnlagt i 1961. I tillegg finnes flere yrkesfaglige og tekniske høyskoler i landet, samt et åpent universitet som tilbyr deltids- og fjernstudier. Det finnes både offentlige og private institusjoner. Engelsk er undervisningsspråk i høyere utdanning.

7,8 prosent av ungdommene studerer. 3,3 prosent av ungdommene har en bachelor eller en tilsvarende grad.

Historikk

Etter frigjøringen fra de britiske kolonimaktene i 1961 overtok Tanganyika et segregert, tredelt utdanningssystem hvor europeere, asiater og afrikanere hadde ulik tilgang til utdanning. Dette systemet ble i 1962 erstattet av et nytt, enhetlig system uten diskriminering og med lik tilgang for alle. Samtidig ble store deler av britenes pensum beholdt, i tillegg til engelsk som undervisningsspråk.

I 1967 lanserte Julius Nyerere sin sosialistiske Ujamaa-politikk i Tanzania, og som et ledd i landets politiske endringer ble også utdanningssektoren reformert. Policydokumentet Education for Self-Reliance sto sentralt i reformeringsprosessen og introduserte en utdanning basert på sosialisme som var lokalt tilpasset gjennom innhold, og med swahili, Tanzanias nasjonalspråk, som nytt undervisningsspråk.

I kjølvannet av landets politiske og økonomiske liberalisering på 1980- og 1990-tallet introduserte utdanningsdepartementet en ny utdanningspolitikk. Gjennom utdanningsloven av 1995 ble deler av utdanningens sosialistiske fundament fjernet for å få en bedre tilpasning til Tanzanias nye demokrati og markedsøkonomi. Nå skulle det undervises på både swahili og engelsk fra førskolen og opp gjennom hele utdanningssystemet.

I 2014 kom Tanzanias siste utdanningsreform gjennom utdanningsloven av 2014. Her introduserte myndighetene blant annet 6-årig barneskole. Tanzaniansk utdanning styres likevel fortsatt i stor grad etter utdanningsloven av 1995, grunnet store utfordringer i implementeringen av den nye loven. Videre har Education for Self-Reliance beholdt sin status som overordnet ideologisk styringsdokument i tanzaniansk utdanning frem til i dag.

I 2015 annonserte regjeringen at både barneskole, ungdomsskole og videregående skole skulle bli gratis, slik at foreldrenes finansielle situasjon ikke skulle forhindre barnets skolegang. Bøker, penner, skoleuniformer, og så videre kan likevel være kostnadspliktige.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Buchert, Lene (1994): Education in the Development of Tanzania, 1919-90. London : J. Currey; Dar Es Salaam : Mkuki na Nyota; Athens [Ohio] : Ohio University Press. Les boka i Internet Archive.
  • Rubagumya, Casmir M. (1990): Language in Education in Africa : a Tanzanian Perspective. Clevedon [England]; Philadelphia : Multilingual Matters. Les boka i Internet Archive.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg