Faktaboks

Sigurd Scott Hansen
Født
24. juli 1868, Leith, Skottland
Død
24. april 1937, Oslo
Portrett
Portrett tatt mellom cirka 1925 og 1930
Av .
Lisens: CC BY ND 3.0

Sigurd Scott-Hansen måler deklinasjon i teltet han bruker som magnetisk observatorium, 6. mars 1894. Hjalmar Johansen assisterer og Fridtjof Nansen fotograferer.

/Nasjonalbiblioteket.

Sigurd Scott Hansen var en norsk sjøoffiser og deltaker på den første Fram-ekspedisjon mellom 1893 og 1896. Han var premierløytnant i marinen og navigatør og vitenskapelig assistent på ekspedisjonen. Han var yngstemann om bord.

Karriere

Sigurd Scott Hansen ble født i Leith i Skottland hvor hans far, Andreas Hansen, var prest i den norske sjømannskirken. Scott Hansen (opprinnelig bare Hansen) vokste opp i Kristiania (Oslo) og gjorde karriere i marinen. I 1889 ble han sekondløytnant og i 1892 premierløytnant. I 1898 ble han kaptein og i 1910 kommandørkaptein. Han var adjutant for den svensk-norske kong Oscar II 1898−1905, sjef på kanonbåten Fridtjof i 1912 og panserskipet Tordenskjold 1912−1913 og 1925, marineattaché i London og Paris 1919−1923 og overadjutant hos kong Haakon 1913−1916 og 1925−1928. I 1931 tok han avskjed fra marinen. I tillegg til alt dette var han også translatør i engelsk.

På Fram-ekspedisjonen 1893−1896

Sigurd Scott Hansen
Premierløytnant Sigurd Scott Hansen, som hadde ansvaret for de meteorologiske, astronomiske og magnetiske observasjoner om bord i «Fram». Ett av bildene fra ekspedisjonen med polarskip mot Nordpolen i perioden 24 juni 1893 til 13 august 1896. Etter planen skulle skipet drive i isen med havstrømmer fra Sibirkysten over Nordpolen mot Grønland. Målet, å komme til Nordpolen, ble ikke nådd, men det vitenskapelige utbyttet var av stor betydning for polarforskningen.
Av .

Scott Hansen var en av de første til å søke om å få delta på Fridtjof Nansens Fram-ekspedisjon hvor planen var å drive med havstrømmen fra øst til vest over Polhavet og kanskje over Nordpolen. Han søkte allerede tredje juledag 1890, og han fikk tidlig beskjed om at han var tatt ut. Han fikk dermed tid til å forberede seg på de vitenskapelige oppgavene han skulle ha ansvar for, og som han ikke kunne så mye om fra før. Han skulle samle og undersøke meteorologiske, astronomiske og magnetiske data, og Nansen skrev senere at Scott Hansen utførte det omfattende arbeidet med stor nøyaktighet. Da Nansen og Hjalmar Johansen forlot Fram 14. mars 1895 for å forsøke å nå Nordpolen til fots ble Scott Hansen nestkommanderende om bord under Otto Sverdrup. Etter ekspedisjonen ble han utnevnt til ridder av St. Olavs orden for vitenskapelig fortjeneste, og han fikk i tillegg en rekke utenlandske ordener.

Dagboksnotater

I 2020 utga Frammuseet de transkriberte dagbøkene til Nansen og åtte av mannskapet på tolv fra Fram-ferden, inkludert Scott Hansen. Hans originale dagbøker finnes hos Norsk Maritimt Museum, med en kopi i Nasjonalbiblioteket. Dagbøkene gir et større innblikk i ekspedisjonen enn mange av de tidligere publiserte beretningene fra ekspedisjonen.

Scott Hansen var marinemann, og han gremmet seg over den rotete tilstanden om bord ved avreisen, men stemningen var god, og han skrev at han «Føler mig inderlig vel» til tross for å måtte forlate forloveden for et uvisst antall år. I februar 1894 skriver han om Nansens personlighet, noe som mannskapets dagbøker forteller en god del om. «Han er en noksaa merkelig karakter, snart alvorlig, videnskabelig og krigslysten i discussioner, saa igjen en vakker dag overgiven lystig og gemytlig næsten til gutteagtighed. Han vil selv helst være størst ..». Dette siste forårsaket en del misnøye blant mannskapet, da Nansen gjerne rettet på og belærte dem på ting de selv kunne godt. Ved nyttår 1895 skrev Scott Hansen at han håpet det var det siste på Fram. Da Nansen dro av gårde i mars sammen med Johansen var det lettelse på Fram, men allikevel skrev Scott Hansen at han kunne tenke seg å bli med på en eventuell sydpolekspedisjon dersom Nansen ville det. Det skulle kanskje bli med to skuter, og da ville Scott Hansen at han ble fører på den ene og skulle «være fri for alt hvad obs. heder». Han var blitt lei av å måtte sørge for flere av de faste observasjonene på Fram.

De fleste av mannskapets dagbøker inneholder kritikk av de andre mennene om bord, kanskje ikke så uventet når de bodde så tett sammen over så lang tid. Like før Fram kom fri av isen i august 1896 skrev Scott Hansen at det var en «forbandede idé at rode om hverandre folk med den forskjelligste opdragelse, dannelse og synsmaade, folk som ikke forstaar hinanden hverken i ræsonnement eller andet». Dette viste til noen av motsetningene som ble synlige over tid mellom en dannet marineoffiser og enkelte av de røffere personlighetene i mannskapet. Men 13. august 1896 kom Fram fri av isen i nærheten av Svalbard. Til tross for tidligere meninger ble alle triste da de fikk vite at ingenting var hørt fra Nansen og Johansen. Scott Hansen skrev at han var beredt til å tilbringe enda en vinter i isen om det var nødvendig å lete etter de to. «Det blir haardt for os, da det vil bli en vinter til, men det er ugjørligt at undgaa naturligvis». Det verste ville være å være borte fra familie og forloveden enda en tid. Men det endte bra og, slik som det vanligvis går på de lange ekspedisjonene, ble minnene fra Fram-ekspedisjonen mildnet etter at mennene var vel tilbake. Dagbøker forteller om øyeblikks gleder og misnøye, og ikke nødvendigvis vedvarende stemninger i ettertid.

Etter Fram-ekspedisjonen

Scott Hansen var forlovet med Anna (Agnes) Fougner (1874−1963) da han dro av gårde med Fram, og han giftet seg bare ti dager etter at han kom tilbake til Kristiania. De fikk tre barn: Knut Sigurd (1900−1982), Per (1902−1957) og Rikke Anna Catarina (1908−1978). Under arbeidene i 1930-årene med å restaurere Fram hjalp Scott Hansen til med å sette i stand skutas interiør. Han døde året etter at Frammuseet åpnet på Bygdøynes.

Les mer i Store norske leksikon

Ekstern lenke

Litteratur

  • Frammuseet 2020: Mannskapets dagbøker. Første Fram-ferd. 3 bind, isbn 978-82-8235-111-9

Faktaboks

Sigurd Scott Hansen
Historisk befolkningsregister-ID
pf01052721044993

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg