kanonbåt

Fra 1. utgave av Aschehougs leksikon (1906–13).

av . fri

Kanonbåt er en fellesbetegnelse på krigsfartøyer av meget varierende størrelse og bestykning. Felles for dem er imidlertid at de helst var av en størrelse som gjorde dem enkle å manøvrere hurtig, særlig til forsvar av egen kyst.

Faktaboks

Uttale
kanˈonbåt

Ettersom missiler i dag er hovedvåpenet på slike hurtiggående båter, er betegnelsen kanonbåt gått av bruk og erstattet med missiltorpedobåt.

Rokanonbåter

De første norske var rokanonbåtene fra slutten av 1700-tallet. Under krigen fra 1807 til 1814 bygde norske verft mange rokanonbåter, betegnet kanonsjalupp og kanonjolle. Det ble også utrustet en noe større type, kanonskonnert. De fleste mariner hadde kanonbåter, særlig for forsvar av egen kyst. Etter hvert ble mer sjødyktige kanonbåter også satt inn i fjernere områder.

Dampkanonbåter

Fra 1870-årene fikk Norge kanonbåter av 1. og 2. klasse, drevet av dampmaskin: Fremst i rekken var Sleipner, en kanonbåt av 1. klasse på 580 tonn, sjøsatt i 1877. Den hadde en 26 cm og en 15 cm kanon, og gjorde 12 knop; Det ble også bygget seks kanonbåter av 2. klasse, fra 233 til 276 tonn, som gjorde 8–12 knop og hadde en 12 cm kanon som hovedskyts. Disse ble senere ombygd til mineleggere og var i tjeneste helt til april 1940. En del rokanonsjalupper ble ombygd til kanonbåt av 3. klasse, utstyrt med dampmaskin og forut en riflet forladekanon. Siden kom to større kanonbåter av 1. klasse: Viking på 1120 tonn i 1891, med to 15 cm kanoner og fire 65 mm kanoner; og Frithjof på 1450 tonn i 1895, med to 12 cm og fire 76 mm kanoner. Begge gjorde 15 knop.

Motorkanonbåter

KNM Glimt var en motorkanonbåt (MKB) av Storm-klassen i det norske sjøforsvaret, sjøsatt i 1965.
KNM Blink av . CC BY SA 4.0

De større kanonbåtene gikk etter hvert ut av bruk. Under og etter andre verdenskrig bygde en rekke mariner små, hurtiggående motorkanonbåter (MKB), og fra 1970-årene forstod man med kanonbåter så å si utelukkende MKBer. Disse varierte i størrelse fra rundt 50 til 250 tonn, hadde dieselmotorer eller gassturbiner eller en kombinasjoner av disse. Typene omfatter deplasementsbåter, planende båter og hydrofoilbåter. De hurtigste kommer opp i over 40 knop. De norske MKBene av Storm-klassen, bygd mellom 1965 og 1968, var på 138 tonn, gjør 32 knop, har en 75 mm kanon, en 20 mm luftvernkanon og seks Pingvin-missiler. Storm-klassen var i tjeneste frem til 1990-tallet.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg