Frammuseet
Frammuseet på Bygdøy. Det nye Gjøa-tilbygget til venstre.

Frammuseet er Norges mest omfattende polarmuseum. Det ligger ytterst på Bygdøy i Oslo. I tillegg til å huse polarskutene Fram og Gjøa er museet en kilde til informasjon om andre norske og utenlandske ekspedisjoner til Arktis og Antarktis.

Museet har vunnet flere internasjonale priser, inkludert International Award under British Museum and Heritage Awards 2013 og var European Museum of the Year Award Nominee 2015.

Bakgrunn

Fram hadde gjennomført tre av Norges mest berømte polarekspedisjoner: under Fridtjof Nansen i 1893–1896, under Otto Sverdrup i 1898–1902 og under Roald Amundsen i 1910–1914.

Etter dette ble det i 1916 etablert en komité for å bevare den berømte skuta for ettertiden. Initiativet kom fra Kristiania Sjømannsforening og Otto Sverdrup var en sterk talsmann for saken. I 1929 sluttet hvalfangstreder Lars Christensen seg til og Fram ble tauet til Framnæs Mek. Verksted i Sandefjord for reparasjoner, under oppsyn av Otto Sverdrup.

Det tok noen år, mange diskusjoner og pengeinnsamlinger før planer om å sette Fram på land kunne realiseres. Etter mellomlagring i Horten ble endelig Fram slept til Bygdøy i mai 1935 under ledelse av Oscar Wisting og dratt forsiktig på land der museumsbygningen var fundamentert klart. Det tok to måneder å dra skuta gradvis på plass ved hjelp av en 2 Hk motor og museumsbygget ble deretter reist over skuta. Nær sagt hele kostnaden ble dekket av private donasjoner som utgjorde kr 252 000, mens Stortinget bevilget kr 19 300 til dekning av de siste reparasjoner i Horten og kr 20 000 til museets kobbertak. Ringnes Bryggeri hadde gitt kr 85 000, mens Frydenlunds Bryggeri skjenket tomten gratis.

Åpningen av Framhuset fant sted 20. mai 1936 i nærvær av H.M. kong Haakon og kronprins Olav og mange andre prominente gjester.

Framkomitéen

I forbindelse med arbeidet for å bevare Fram ble Komitéen til bevarelse av polarskibet Fram (Framkomitéen) stiftet i 1925 med Otto Sverdrup som formann og drivende kraft. Eiendomsretten til skuta måtte bringes på det rene, og det ble åpnet forhandlinger med regjeringen ved kirkeministeren. Den 19. juni 1931 ble Fram formelt overdratt til Framkomitéen som eiendom. Samtidig ble en del gjenstander som tidligere var på skuta overdratt. Det inkluderte dieselmotoren fra den tredje Framferden (til Antarktis) som da var på Norges Tekniske Høyskole i Trondheim.

Framkomitéen er en ulønnet privat stiftelse og nye medlemmer blir valgt av komitéen ut fra ekspertise og egenskaper som kan være til nytte for komitéens arbeid. Stiftelsens formål er å ta forsvarlig vare på og vedlikeholde polarskuta Fram og museet, samt polarskuta Gjøa siden 2009, samle inn og ta vare på gjenstander knyttet til norske polarekspedisjoner og forskning, formidle informasjon om ekspedisjonene og fremme interesse for norsk polarforskning.

Gjøa

Gjøa på museet
Gjøa restaurert og rigget i nybygget på museet med utstilling rundt.
Gjøa på museet

I 2009 overtok Frammuseet ansvaret for polarskuta Gjøa fra Norsk maritimt museum og i 2013 kunne skutas vernebygg åpnes av H.M. kong Harald. Bygget er tilknyttet Framhuset gjennom en passasje under bakken. Passasjen huser utstillinger om Nordvest- og Nordøstpassasjens historie, mens Gjøabygget har gitt plass til flere utstillinger samt kino- og møtesal.

Formidling

I tillegg til museets utstillinger som er tekstet på flere språk (inkludert kinesisk og koreansk) utgir Frammuseet transkriberte dagbøker fra Nansens og Amundsens ekspedisjoner samt andre polarhistoriske bøker. Museets bokhandel har i tillegg et stort utvalg av andre polarhistoriske bøker. Frammuseet produserer vandre utstillinger som sendes til land over hele verden og holder hver desember et to-dagers åpent seminar med film og foredrag. Museet har også interaktive aktiviteter for barn og unge.

Frammuseet innvendig
Polarskuta Fram på museet med utstillingen rundt. Øverst på veggene ses et glimt av filmen som viser seilas i storm og is.
Frammuseet innvendig

Les mer i Store norske leksikon

Faktaboks

Frammuseet

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg