Et Bell 412-helikopter utenfor hangaren til daværende 720 skvadron på Rygge flystasjon i 2011.
/Forsvaret.
Lisens: CC BY NC ND 2.0
Fredet: De to hangarene i nord, her ved nr. 0045 Hangar B, er fredet av Riksantikvaren fordi de representerer et viktig eksempel på den store utbyggingsvirksomheten som kom i gang etter at Norge ble med i NATO under den kalde krigen. Hangarene og området omkring utgjør et konsentrert og instruktivt miljø med høy grad av opprinnelighet som viser utviklingen innen vedlikehold og sikring av fly.
/Forsvarsbygg.

Rygge flystasjon er en av Luftforsvarets flystasjoner. Den ligger cirka ti kilometer sørøst for Moss sentrum, beliggende i både Råde og Moss kommuner i Østfold. Anlegget er Luftforsvarets hovedbase på Østlandet og har en betongrullebane på 2440 meter.

Faktaboks

Også kjent som

tidligere Rygge hovedflystasjon, fra 2016 Luftforsvarets base Rygge

Basen er hovedbase for 134 luftving, som blant annet styrer de operative avdelingene på basen, som er SOAS (Special Operations Aviation Squadron) 339 skvadron med Bell 412-helikoptre og 330 skvadron med en avdeling med SAR Queen redningshelikoptre.

Basen er også vertsbase for store deler av Luftforsvarets ledelse; blant annet Luftforsvarets våpenskole, Luftforsvarets taktiske kommando/Støttedivisjonen og Flytryggingsinpektoratet. I tillegg er basen hjemsted for Luftforsvarets flyoperative treningssenter, Forsvarets EK støttesenter (FEKS) og Oslofjord heimevernsdistrikt (HV-01). Stasjonen huser også mindre avdelinger fra Forsvarets logistikkorganisasjon, Cyberforsvaret og Forsvarsbygg. I utkant av basen holder også en avdeling fra Kongsberg Aviation Maintenance Service (KAMS) til.

Historie

Flystasjonen ble anlagt i 1952–1953 som en NATO-fellesfinansiert militær flyplass og er et komplekst anlegg med bygninger og stridsanlegg fra ulike perioder spredt ut over et område på nærmere 5500 dekar, hvorav noe over halvparten er i Råde.

På basen er det flere områder med hangarer og spredningsplasser for fly. I nordvest ligger et relativt konsentrert område med utbygging fra både den første fasen ved etableringen av flystasjonen og en større utbygging tidlig på 1970-tallet. To av hangarene fra 1950-tallet er fredet og ikke lenger i militær bruk. Senere er det blant annet kommet til flybunkere (flysheltere) for beskyttelse av jagerfly. I 1981 ble det bygget anlegg for test og vedlikehold av F-16-motoren.

Fra midten av 1950-tallet og fram til 2002 var det fast stasjonert minst én jagerflyskvadron på Rygge.

I 2004 ble det gitt konsesjon til å drive sivil lufthavn på Rygge i samarbeid med selskapet Rygge Sivile Lufthavn AS. Flyplassen het Moss lufthavn, Rygge og var i drift årene 2007–2016.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Arheim, Tom, Bjørn Hafsten, Bjørn Olsen og Sverre Thuve (1994): Fra Spitfire til F-16. Luftforsvaret 50 år 1944-1994, Sem & Stenersen.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg