McDonnell Douglas F-4 Phantom II, amerikansk tomotors, toseters jagerfly. En av de mest produserte og viktigste vestlige jagerfly etter den annen verdenskrig. 

F-4 Phantom II fløy første gang 27. mai 1958. Phantom II ble opprinnelig utviklet for den amerikanske marinen, for bruk fra hangarskip, men ble tidlig og tatt i bruk av det amerikanske flyvåpenet, og eksportert til en rekke nasjoner. I desember 1960 ble de første levert til operative skvadroner i den amerikanske marinen. I alt ble 1264 fly produsert for marinen, og 2840 for det amerikanske flyvåpenet.

Totalt ble 5195 Phantom II produsert i ulike varianter produsert, inkludert 127 produsert på lisens av Mitsubishi i Japan, frem til 1981 (McDonnell Douglas avsluttet produksjonen i 1979). Det ble eksportert til Egypt, Hellas, Iran, Israel, Japan, Spania, Storbritannia, Sør-Korea, Tyrkia og Tyskland, og var en periode og i bruk i det australske flyvåpenet (utlånt fra Storbritannia).

Phantom II var 2013 fremdeles i bruk i flyvåpnene til Egypt, Hellas, Iran, Japan, Sør-Korea og Tyrkia.

Vingespenn 11,71 m, lengde 19,20 m, største startvekt 27 965 kg, toppfart 2389 km/t ved 40 000 fot (12 190 m), største operasjonshøyde 62 250 fot (18 97 m), rekkevidde opptil 3035 km (spesifikasjoner for F-4E Phantom II).

F-4 Phantom II fikk sitt navn offisielt i 1959, men har lenge vært mest kjent som bare Phantom. Det første flyet med navnet, McDonnell FH-1 Phantom, var det første jetdrevne jagerflyet utviklet for bruk fra hangarskip. Det fløy første gang 28. oktober 1946. Bare et mindre antall ble tatt i bruk av den amerikanske marinen, og det ble tatt helt ut av bruk i 1950.

  • Francillon, René J.: McDonnell Douglas Aircraft since 1920: Volume II, Naval Institute Press, Annapolis, 1990

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.