Opera Comique

Opera Comique var en norsk operascene i årene 1918–1921, som holdt til i det nåværende Christiania Teater i Oslo, med navn etter Opéra-Comique i Paris.

Faktaboks

uttale:
åperˈa kåmˈik

Opera Comique ble finansiert og ledet av den ungarsk-britiske tivoli- og teatermannen Benno Singer. Kunstnerisk leder og iscenesetter av mange oppsetninger var Alexander Várnay. Dirigent var den tidligere fiolinisten Leif Halvorsen, som den første sesongen delte på oppgavene med Piero Coppola.

Opera Comique fungerte som operahus for hovedstaden da Nationaltheatret samtidig la ned sin operavirksomhet. Opera Comique spilte hele 38 operaer og operetter på snaut tre sesonger og hadde flere norgespremierer.

Historikk

Opera Comique åpnet 29. november 1918 med norgespremieren på Samson og Dalila av Camille Saint-Saens. Dette markerte også innvielsen av teatret, som var tegnet av arkitekten Henry Coll.

Repertoaret bestod av en rekke kjente operaer av Wolfgang Amadeus Mozart, Gioachino Rossini, Giuseppe Verdi, Richard Wagner og Giacomo Puccini, men også mindre spilte verker som Evangeliemannen av Wilhelm Kienzl og Jødinnen av Fromental Halévy, foruten en rekke operetter.

Opera Comique ga norgespremierene på blant andre Otello av Giuseppe Verdi, Piken fra det gyldne vesten av Giacomo Puccini og Den solgte brud av Bedrich Smetana. Richard Wagners Valkyrien ble også gitt for første gang i Norge, i gjestespill fra Hamburg.

Mange norske solister medvirket, blant andre Erik Bye, Bjørn Talén, Erling Krogh, Kirsten Flagstad, Katinka Storm, Erica Darbo, Conrad Arnesen, Sigurd Hoff og Simon Edwardsen. Blant de sentrale solistene var den svenske barytonen Erik Jansson og den danske bassen Magnus Andersen.

Opera Comique hadde også mange betydelige utenlandske gjester, som Lauritz Melchior, Joseph Schwarz, Elisabeth Rethberg, Heinrich Schlusnus og Leo Slezak. Opera Comique stod for den første norske operaturnéen utenlands, til Casino i København i juni 1919.

Opera Comique gikk konkurs, og siste forestilling var Wolfgang Amadeus Mozarts Tryllefløyten 31. august 1921. Teatret ble da omgjort til underholdningsscenen Casino og senere til kino. Det Norske Teatret holdt til samme sted i årene 1945–1985.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg