Mehamn lufthavn er en sivil, regional lufthavnkortbanenettet. Lufthavnen ligger i Gamvik kommune, Finnmark fylke, rundt to kilometer utenfor sentrum av Mehamn. Lufthavnen eies og drives av Avinor AS.

Mehamn lufthavn
Mehamn lufthavn med tettstedet Mehamn i bakgrunnen. Lufthavnen åpnet 1. august 1974, og er den nordligste lufthavnen på fastlandet i Europa. Fotografert fra Rundhaugen.
Mehamn lufthavn
Av .

Historie

Trafikkutvikling (reisende inkl. transitt)

2015 22813
2016 24512
2017 23794
2018 23529
2019 23261
2020 17408
2021 23044
2022 26154
2023 26230
Kilde: Avinor AS

Finnmark fylkeskommune la i 1966 fram en utredning for utbygging av seks kortbaneflyplasser i Finnmark. Nordkyn lå isolert til, spesielt vinterstid, og var et av stedene fylkeskommunen anbefalte. Samtidig som dette ble gjort lokalt, hadde regjeringen startet arbeidet med en flyplasstruktur for kortbane over hele landet. Her ble landet delt inn i soner og faser, og Finnmark var den siste fasen som skulle bygges ut.

Lokaliseringsdebatt

Det var lokal diskusjon om lokalisering. Kommunestyret i Gamvik kommune ønsket å bygge flyplass sørvest for Mehamn, der gården Sørfjorden lå. Dette var ikke innbyggerne i Gamvik tettsted enig i, og begynte oppgradering av den allerede etablerte flystripen som var i Gamvik (om lag 20 kilometer fra kommunesenteret Mehamn). Luftfartsverket (senere Avinor) støttet dette, med bakgrunn i at løsningen i Gamvik ville ha lav investeringskostnad.

I den andre kommunen på Nordkyn, Lebesby, ønsket man en flyplass nært kommunesenteret i Kjøllefjord. Også der var det en opparbeidet flystripe, og kommunen valgte å istandsette og oppgradere denne. Kjøllefjord flyplass åpnet i 1974, men på grunn av etableringen i Mehamn, ble det aldri trafikk til Kjøllefjord.

Samtidig som flyplassdiskusjonen pågikk, bestemte Stortinget seg for å bygge ny vei til Nordkyn – fylkesvei 888. Dette ville gjøre bygdene på Nordkyn mindre isolert – spesielt på vinterstid – og samtidig anså man at området da kunne klare seg med én flyplass. Det ble derfor gitt konsesjon og klarsignal for bygging i Mehamn, slik kommunestyret hadde vedtatt.

Det tok 39 dager fra byggingen startet til første flyet kunne lande. Den nye lufthavnen i Mehamn åpnet 1. august 1974, og Widerøe startet å operere med Twin Otter, etter å ha vunnet konsesjon på rutene i konkurranse med Norving.

Den nye lufthavnen i Mehamn ble eid av Veidekke AS de første to årene, som følge av forsinket betaling for jobben. Kommunen overtok etter hvert eierskap og drift, inntil Luftfartsverket (senere Avinor) overtok 1. januar 1997.

Fjernkontrollert lufttrafikktjeneste

Mehamn lufthavn
Av .
Lisens: CC BY SA 4.0

Fra juni 2022 har kontrolltårnet ved Mehamn lufthavn stått ubemannet, da lufttrafikktjenesten ble overført til Avinors tårnsentral – Remote Tower Centre – i Bodø. All lufttrafikktjeneste ved lufthavnen utføres nå fjernstyrt fra denne sentralen.

Ruteoperatører

Widerøe har fra starten av vært operatør ved Mehamn lufthavn, først med flytypen Twin Otter og en kort periode med Dash 7, men fra 1995 er Mehamn operert med Dash 8.

Som følge av bratt terreng syd for flyplassen, opereres Dash 8 med vektbegrensning.

Ulykker og hendelser

  • 11.mars 1982 – Widerøe's Twin Otter i rute 933 på vei fra Berlevåg til Mehamn styrtet i havet. 15 personer omkom. Les mer i artikkelen om Mehamnulykken.

Nøkkeldata

  • ICAO lufthavnkode: ENMH
  • IATA lufthavnkode: MEH
  • Betjening: RTC (Avinor Remote Control Centre – Bodø)
  • Rullebane (TODA): 800/800 meter
  • Høyde: 11,9 meter

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg