Mehamn-ulykken, flyulykke ved Omgang utenfor Gamvik i Finnmark, 11. mars 1982, der 13 passasjerer og en besetning på to mistet livet. Flyet, en de Havilland Canada DHC-6/300 Twin Otter-fly fra Widerøe registrert LN-BNK, var på vei fra Berlevåg lufthavn til Mehamn lufthavn da det styrtet i sjøen ca. kl. 13:30 . Årsaken til ulykken er ikke endelig fastslått, til tross for at flere granskningskommisjoner har undersøkt saken. Flyet hadde ikke taleregistrator eller ferdskriver. De to første granskningskommisjonene (1984, 1988) konkluderte med at flyet styrtet på grunn av en uheldig kombinasjon av turbulens og rorbruk. Det er fra flere hold hevdet at flyet kolliderte med et britisk jagerfly og at Forsvaret skulle være kjent med dette. En havarikommisjonsrapport fra 1997 avviste teorien. Høsten 2002 kom det frem nye opplysninger som fikk Stortinget til å sette ned en ny granskningskommisjon. Det var NATO-øvelse i Nordland og Troms på ulykkesdagen, og allierte fly var på vingene, inkludert britiske Hawker Siddeley Harrier, samt to amerikanske spionfly på etterretningstokt. Kommisjonens rapport, som ble overlevert Stortinget i mars 2003, konkluderte med at man ikke hadde funnet noen sammenheng mellom militærøvelsen og ulykken, og at ulykken høyst sannsynlig ble forårsaket av et sammenbrudd i flyets høyderorsystem, utløst av uvanlig sterk turbulens i kombinasjon med at flyet ble påstått å skulle ha en svakhet i høyderorsfunksjonen. Hvorvidt finne og sideror ble brutt av i luften eller ved sammenstøtet med havflaten, er heller ikke klarlagt.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.