Mehamn-ulykken, flyulykke ved Omgang utenfor Gamvik i Finnmark, 11. mars 1982, der 13 passasjerer og en besetning på to mistet livet. Flyet med registrering LN-BNK var på vei fra Berlevåg lufthavn til Mehamn lufthavn da det styrtet i sjøen kl. 13:27. Flytypen var en de Havilland Canada DHC-6/300 Twin Otter fra Widerøes Flyveselskap AS.

To havarikommisjoner, en kommisjonsrapport, samt en stortingsoppnevnt granskningskommisjon har kommet fram til samme konklusjon – at Twin Otteren LN-BNK styrtet for egen maskin. Allikevel har man aldri kunnet slå endelig fast årsaken til ulykken.

Flyet var uten taleregistrator eller ferdsskriver. Kommisjonene har tatt for seg så ulike ting som kraftig turbulens, flykapteinens påståtte medisinbruk, engelske Harrier-fly i området (kollisjon) som skulle ha beveget seg øst for forbudssonen under en pågående militærøvelse i Nordland og Troms, og en teori om en bagasjeluke som hadde åpnet seg.

De to første granskningskommisjonene (i 1984 og 1988) konkluderte med at flyet styrtet på grunn av en uheldig kombinasjon av turbulens og rorbruk. Bakgrunnen for gjenopptakelse av saken i 1987-88, var en artikkelserie i avisen Fremover i Narvik, som satte fokus på teorien om en mulig kollisjon med et britisk jagerfly.

I 1997 skrev Rød Valgallianse-leder Erling Folkvord boken «Livet bak murene». I boken bruker han kapitteloverskriften «Jeg så jagerfly over Berlevåg», og boken ble et innslag i valgkampen dette året. Uro og mediedekning fulgte, og det kom krav om ny granskning. Samferdselsdepartementet ba granskningskommisjonen fra 1988 gjennomgå påstandene i Erling Folkvords bok. Tilbakemeldingen til Stortinget kom i mars 1998, og den tilbakeviste påstandene i boken.

Høsten 2002 sendte NRK en Brennpunktdokumentar om ulykken, hvor det kommer frem nye vitner som knytter fly fra den pågående NATO-øvelsen i Nordland og Troms med ulykken. Allierte fly var på vingene, inkludert britiske Hawker Siddeley Harrier, samt to amerikanske spionfly på etterretningstokt.

På bakgrunn av NRK-programmet, og medieoppslagene som fulgte, bestemte Stortinget seg i desember 2002 til å nedsette en ny kommisjon, under ledelse av tidligere førstelagmann Gaute Gregusson. Den særskilte Mehamnkommisjonen fikk følgende mandat:

«Kommisjonen skal foreta en bred granskning for å klarlegge alle omstendigheter ved hendelsesforløp og årsaksforhold knyttet til luftfartsulykken med Twin Otter LN-BNK nær Gamvik den 11. mars 1982. Videre skal det undersøkes om det hefter mangler ved norske offentlige myndigheters medvirkning i forbindelse med de tidligere granskninger av ulykken.»

Mehamnkommisjonens rapport ble overlevert Stortinget i september 2005. Den konkluderte med at man ikke hadde funnet noen sammenheng mellom militærøvelsen og ulykken, og at ulykken høyst sannsynlig ble forårsaket av et sammenbrudd i flyets høyderorsystem, utløst av uvanlig sterk turbulens i kombinasjon med at flyet ble påstått å skulle ha en svakhet i høyderorsfunksjonen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.