På bakgrunn av NRK-programmet og medieoppslagene som fulgte, bestemte Stortinget seg i desember 2002 til å nedsette en ny kommisjon, under ledelse av tidligere førstelagmann Gaute Gregusson. Den særskilte Mehamnkommisjonen fikk følgende mandat:
«Kommisjonen skal foreta en bred granskning for å klarlegge alle omstendigheter ved hendelsesforløp og årsaksforhold knyttet til luftfartsulykken med Twin Otter LN-BNK nær Gamvik den 11. mars 1982. Videre skal det undersøkes om det hefter mangler ved norske offentlige myndigheters medvirkning i forbindelse med de tidligere granskninger av ulykken.»
Ulikt fra tidligere granskninger hadde man i denne en mulighet til å benytte flysimulator, som både kunne simulere aktuell flytype og værforholdene denne skjebnesvangre dagen i 1982. Det ble derfor gjennomført omfattende simuleringer for å teste ulike teorier. I tillegg ble det gjennomført mer enn 200 vitneavhør i inn- og utland, både lokale personer og personer som var knyttet til de ulike teoriene om kollisjon, militærøvelse og så videre.
Mehamnkommisjonens rapport ble overlevert Stortinget i september 2005. Den konkluderte med at man ikke hadde funnet noen sammenheng mellom militærøvelsen og ulykken, og at ulykken høyst sannsynlig ble forårsaket av et sammenbrudd i flyets høyderorsystem, utløst av uvanlig sterk turbulens i kombinasjon med at flyet ble påstått å skulle ha en svakhet i høyderorsfunksjonen.
Kommisjonen rettet også kritikk mot NRKs program, som hadde forårsaket den nye granskningen. Rapporten uttrykte at NRKs kildebruk ikke var godt nok dokumentert i forkant av sendingene, og at tidligere granskningskommisjoner hadde utført et samvittighetsfullt og seriøst arbeid basert på den kunnskap som var tilgjengelig den gangen.
Under behandlingen av granskningsrapporten i Stortinget 2016, ble det bevilget totalt 8,75 millioner kroner i billighetserstatning til de etterlatte.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.