Pressefriheten i Kirgisistan var etter selvstendigheten betydelig større enn i nabolandene, men har blitt gradvis innsnevret. Etter 1991 er det etablert en rekke nye aviser. Det finnes ca. 340 aviser og blader i landet, men bare tre av dem er dagsaviser, alle utkommer i Bisjkek. Størst er den russiskspråklige dagsavisen Vetsjernij Bisjkek (Kvelds-Bisjkek, grunnlagt 1974, opplag ca. 20 000, fredager 50 000). De regjeringseide Kyrgyz Tuusu (Kirgisistans flagg, grunnlagt 1924, opplag 17 000) og Slovo Kyrgyzstana (Kirgisistans ord, grunnlagt 1925) utkommer på henholdsvis kirgisisk og russisk. Det finnes dessuten en engelskspråklig ukeavis, The Times of Central Asia (grunnlagt 1995), som også distribueres i Kasakhstan, Turkmenistan og Usbekistan.

Det statlige kringkastingsselskapet, grunnlagt 1931, har radiosendinger på bl.a. kirgisisk, russisk, usbekisk, tysk og engelsk. Det er to statlige radiokanaler og 18 private. Det har vært fjernsynssendinger siden 1958. Det er åtte statlige fjernsynsstasjoner og et 20-talls private, disse selskapene deler sendetiden i tre kanaler. Landet har i tillegg til det offisielle nyhetsbyrået Kabar (grunnlagt 1936 som Kirtag) fem uavhengige nyhetsbyråer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.