Faktaboks

Marius Hammer

Marius Lauritz Hammer

Født
8. januar 1847, Bergen
Død
13. januar 1927, Bergen
Virke
Gullsmed
Familie

Foreldre: Gullsmedmester Lauritz Hammer (1812–74) og Helene Olave Malmsteen (1810–80).

Gift 3.11.1871 med Ulrikke Eleonore Johannesen (12.7.1849–17.5.1917), datter av kjøpmann Lars Pihl Johannesen (1817–74) og Agnethe Catherine Kroepelien (1829–61).

Vikingskip

Vikingskip i forgylt sterling sølv og flerfarget vindusemalje. Utført ved Marius Hammer. cirka 1900.

Vikingskip

Marius Hammer var en norsk gullsmed. Han fikk stor anerkjennelse og suksess i både Norge og utlandet med arbeider i påkostet vindusemalje. Spesielt dragestilarbeidene vakte oppsikt.

De tidlige årene

Marius Hammer fra Bergen var tredje generasjons gullsmed. Før han i 1871 løste borgerbrev som mester og overtok firmaet etter faren Lauritz Hammer (1812–1874), var han på studietur til Hamburg og Berlin. Der fikk han kjennskap til nye teknikker og strømninger som enda ikke var kommet til Norge.

I løpet av få år etter overtakelsen ekspanderte Marius Hammer stort ved å kjøpe naboeiendommen og bygge større verksted. Hammer produserte med sikte på det voksende turistmarkedet som hadde fått opp øynene for norsk kultur og natur.

Arbeider i filigran og emalje

Smykke
Marius Hammer. Brosje med heng. Filigran i forgylt sølv og emalje.

Med sine smykker i filigran og gjenstander i sølv og vindusemalje fikk han snart stor suksess. De tidlige arbeidene var inspirert av renessansens gullsmedkunst, men fra tiden rundt 1890 ble dragestilen dominerende. Spesielt vikingskip i sølvfiligran og vindusemalje kom til å bli en stor suksess.

I London ble hans varer solgt i forretningen «The Viking Enamel Co.» og fra 1885 var han hoffleverandør til prinsen av Wales.

Produksjon for turistmarkedet

Brosje
Marius Hammer. Brosje. Forgylt sølv og speilemalje.

Marius Hammer etablerte flere filialer rundt omkring i Norge, deriblant i Odda og Tromsø – alle med sikte på turistmarkedet. For å holde jevnt tritt med den teknologiske utviklingen ble firmaets produksjon mer mekanisert – akkurat som hos J. Tostrup.

Utstillinger i inn- og utland

Sukkerskål
Marius Hammer. Sukkerskål i sølv, innvendig forgylt.
Sukkerskål

Gullsmedfirmaet deltok flittig på utstillinger i inn- og utland. På verdensutstillingen i Paris i 1885 deltok Marius Hammer med tre montre. På Stockholmsutställningen i 1897 ble firmaets filigransarbeider spesielt gjenstand for oppmerksomhet.

På Norges Jubileumsutstilling i Kristiania i 1914 viste firmaet sine arbeider i Bergens Haandverks- og Industriforenings paviljong.

Det var til slike utstillinger Marius Hammer laget store påkostede arbeider. De ble utført med tanke på å vise firmaets kompetanse og ikke minst med ønske om å erverve medaljer, som var et viktig ledd i markedsføringen.

I årene 1905–1917 var gullsmed Emil Høye (1875–1958) kunstnerisk leder ved Marius Hammer. Han tegnet noen av de fineste jugendarbeidene i Norge på begynnelsen av 1900-tallet.

Firmaet opphører

Etter første verdenskrig forsvant mange av turistene og dermed det viktigste markedsgrunnlaget for Marius Hammer. Etterpå overtok sønnen Max firmaet, som i 1930 gikk konkurs.

Arbeider fra Marius Hammer er representert i Nasjonalmuseet, Permanenten og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, samt i flere utenlandske museer.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Indahl, Trond (2001): ...med en sølvskje i munnen: Bergens gullsmedkunst 1840–1940, Fagbokforlaget

Faktaboks

Marius Hammer

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg