Kunst i Panama

Tidlig kolonikunst i Panama er knyttet til utsmykningen av kirker og klostre. Skulpturer fra 1600-tallet viser innflytelse fra Sevillaskolen og Juan Martínez Montañés. Kolonikunsten i Panama er hovedsakelig nokså ordinær, og verkene vanligvis anonyme. Fra 1700-tallet kjennes religiøse fremstillinger, malerier og en rekke altertavler i spansk kolonistil, barokk og rokokko.

Etter uavhengigheten fra Spania i 1821, kom en rekke utenlandske kunstnere til Panama for å tegne og male landskaper og portretter. Tegningene ble gjerne gjengitt i litografier og tresnitt, men har først og fremst kulturhistorisk verdi. Etter uavhengigheten fra Colombia i 1903, skapte kunstnere som Manuel E. Amador, Roberto Lewis og hans elev Humberto Ivaldi portretter, stilleben og lokale landskaper, påvirket av europeisk kunst. I 1940-årene arbeidet kunstnere som Juan Manuel Cedeño, Alfredo Sinclair, Eudoro Silvera, Isaac Leonardo Benítez med flere i forskjellige uttrykksformer; fra realisme til ekspresjonisme og abstraksjon, ofte med nasjonale temaer.

Fra 1950-årene merkes innflytelse fra internasjonal modernisme; og kunstnere som Trixie Briceño, Manuel Chong Neto, Adriano Herrerabarría, Guillermo Trujillo og Alberto Dutary deltok ved internasjonale utstillinger. Etter 1960 medvirket opprettelsen av Instituto Panameño de Arte til en oppblomstring i kunsten. Verdt å nevne er popkunstneren Coqui Calderón og de abstrakte kunstnerne Antonio Alvarado og Teresa Icaza. Fra 1970-årene merkes Aguilar Ponce, Tabo Toral og Antonio Madrid samt konseptkunstneren Emilio Torres. Det var også en økende aktivitet i grafisk kunst; egne verksteder ble opprettet, men Panamas mest anerkjente grafiker, Julio Zachrisson, bosatte seg i Spania.

Fra 1980-årene merkes interesse for figurative uttrykksformer; fra magisk realisme til ny-ekspresjonisme hos kunstnere som Amalia Tapia, Brooke Alfaro, Isabel de Obaldía og Raúl Vásquez. I 1990-årene stod kunsten i Panama relativt fjernt fra den internasjonale avantgarden. Kunstnere har gjerne benyttet tradisjonelle medier i sine fremstillinger av landskaper og motiver fra prekolumbisk mytologi.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg