Kristiansund lufthavn, Kvernberget

SAS på Kvernberget av KS-U92. CC BY SA 3.0

Kristiansund lufthavn, Kvernberget er en sivil stamrutelufthavn. Lufthavnen ligger i Kristiansund kommune, ca. 8 km fra Kristiansund. Lufthavnen ble åpnet i 1970, og eies/driftes av Avinor AS.

Stamrutenettet i Norge ble planlagt og bygget opp etter andre verdenskrig, både for å forbedre den generelle fremkommeligheten og for å bedre infrastrukturen i landet. I Kristiansund ble det på 1950-tallet nedsatt et eget, lokalt flyplassutvalg, som skulle vurdere en flyplass for den nordlige delen av Møre og Romsdal - siden Ålesund lufthavn, Vigra ble åpnet i 1958, og dekket den sørlige delen.For Kristiansund var et bynært området ved foten av Kvernberget mest aktuelt.

Det lokale flyplassutvalget jobbet ut over 1960-tallet, og det var hovedsakelig tre alternative steder som ble vurdert:

  • Nær Kristiansund sentrum (Kvernberget)
  • Nær Molde sentrum
  • Oppgradering av den militære flystripen på Gossen, som ble bygget under andre verdenskrig.

Det siste forslaget ble fremmet for å ha et alternativ som lå omtrent midtveis mellom byene. Daværende samferdselsminister Håkon Kyllingmark anbefalte at flyplassen ble lagt til Kristiansund. Dette av flere årsaker, men at byen ikke hadde fastlandsforbindelse veide tungt.

Det var også opprettet et nasjonalt flyplassutvalg, som så på strukturen for hele landet. Den 16.desember 1964 anbefalte de å bygge ut to nye flyplasser i Møre og Romsdal - én nær Molde og én nær Kristiansund. Sistnevnte ble gitt førsteprioritet.

Stortinget behandlet forslaget 2.april 1968, og godkjente utbygging av Kvernberget. Samme høst startet anleggsarbeidet, og byggeperioden for rullebane, terminal og tårn tok cirka 18 måneder. 

30.juni 1970 tok Braathens SAFE's Fokker F-28 LN-SUY av fra Fornebu i retning Kristiansund lufthavn, Kvernberget. Ombord var HKH Kronprins Harald, og etter å ha foretatt den offisielle åpningen startet utviklingen av den nye flyplassen i Møre og Romsdal.

Braathens SAFE hadde rutekonsesjonen fra åpningen, og trafikkerte lufthavnen med åtte daglige anløp av selskapets Fokker F27 Friendship og F28 Fellowship. Året etter begynte også Widerøe å trafikkere Kvernberget med Twin Otter.

I senere tid har flere flyselskap trafikkert lufthavnen, og fra tidlig på 1980-tallet kunne man også inkludere utenlandscharter ved lufthavnen. London og Kanariøyene var de første destinasjonene som fikk avgang fra Kvernberget.

Da regjeringen i 1975 skulle velge hovedbase for oljevirksomhet nord for 62.breddegrad, falt valget på Kristiansund. Tidlig på 1980-tallet ble det oppdaget oljeforekomster på Haltenbanken, og som base for helikoptertransport for personell  ble Kvernberget valgt. 

Fra 1980 var ett helikopter stasjonert ved lufthavnen, og etter opprettelse av basen i 1982, var også økningen i oljevirksomheten såpass betydelig at basen ble utvidet flere ganger. Dette inkluderte også kontorer og hangar. I 1985 passerte antall reisende 100 000 på et år, og terminalen måtte utvides. I tillegg ble det bygget en ny offshoreterminal for helikoptertrafikken, som sto ferdig i 1993. Tre år senere passerte trafikken over lufthavnen 200 000 reisende.

Helikopterbasen/heliporten opereres hovedsakelig av CHC Helikopter Service, og er landets tredje største heliport for offshorevirksomhet, etter Stavanger og Bergen. Det er stasjonert fem helikoptre fast ved lufthavnen.

Velkommen til Kristiansund lufthavn, Kvernberget av Ukjent/Wikimedia Commons. CC BY SA 3.0

  • 6.mars 2009 - Forsvarets Hercules C-130J tok nedi med halen under landing. Kun materielle skader.
  • Passasjerer (inkl. transitt) 2016: 303 505
  • ICAO: ENKB
  • IATA: KSU
  • Betjening: ATC
  • Rullebane (TODA): 1990 / 1930 meter

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.