Hovedpersonen i Andreas Hartknopf. Eine Allegorie (1786) og Andreas Hartknopfs Predigerjahre (1790) er smeden og predikanten Andreas Hartknopf. Romanene, som kan omtales som en martyrbiografi, inneholder diskusjoner om pedagogiske, antropologiske og estetiske temaer. De mangler den psykologiske dybden som karakteriserer Anton Reiser.
Moritz skrev kun ett teaterstykke, Blunt oder der Gast (1789, uroppført først i 1986).
Moritz' estetikk, slik den er utformet blant annet i Über die bildende Nachahmung des Schönen (1788), omhandler kunstens vesen og hvordan den forholder seg til naturen. Teksten blir sitert og kommentert av Goethe i Italienische Reise (1813, 1817). Moritz' estetiske utvikling, slik den avtegner seg etter Italia-reisen, kommer til uttrykk i Reisen eines Deutschen in Italien in den Jahren 1786 bis 1788 (3 bind, 1792–1793); sammen med Goethes Italienische Reise danner denne utgivelsen høydepunktet blant de tyskspråklige litterære refleksjonene over Italia-reisene i siste halvdel av 1700-tallet. Også hans Vorlesungen über den Styl oder praktische Anweisungen zu einer guten Schreibart (1793–1794) fikk stor utbredelse.
Blant Moritz' pedagogiske tekster framheves Versuch einer kleinen praktischen Kinderlogik welche auch zum Theil für Lehrer und Denker geschrieben ist (1786), en tekst skrevet for barn for å introdusere dem for opplysningstidens tankegods. Hans språkvitenskapelige verk er praktisk rettet, skrevet for å lære mennesker uten utdannelse å bruke det tyske språket, blant annet kasusbruk og rettskriving. Han skrev også Deutsche Sprachlehre für die Damen (1782). Også i mytologiforskningen satte Moritz spor etter seg, blant annet gjennom Götterlehre oder mythologische Dichtungen der Alten (1791)
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.