Kåre Berven Fjeldsaa

Faktaboks

Født
27. november 1918
Død
12. januar 1991
Fødested
Sandnes
Dødssted
Stavanger
Kåre Berven Fjeldsaa. Begrenset gjenbruk

Kåre Berven Fjeldsaa (form) og Inger Waage (dekor). Melkemugge. Flint. Modell: Sera. Trykket dekor. Produsert av Stavangerflint.

Melkemugge av . Gjengitt med tillatelse

Kåre Berven Fjeldsaa var en norsk keramiker. Han var en viktig fornyer for norsk keramikk i årene etter andre verdenskrig. Arbeidene til Fjeldsaa kjennetegnes av god formfornemmelse kombinert med grafisk dekor. Han hadde også en rikelig produksjon av serviser for Stavangerflint.

De tidlige årene

Kåre Berven Fjeldsaa. Gitarspillende mann. Trolig annen halvdel av 1940-tallet. 
Skulptur av . Gjengitt med tillatelse

Kåre Berven Fjeldsaa gikk i lære hos keramiker Jens von der Lippe i perioden 1936–1946. Samtidig studerte han ved Statens håndverk- og kunstindustriskoles aftenskole (1937–1942).

I 1947 etablerte han eget verksted på Blommenholm i Bærum. Der arbeidet han den første tiden med å framstille enklere tinnglaserte bruksgjenstander og håndmodellerte skulpturer i lavbrent leirgods. Spesielt skulpturene av sebraer, elefanter og tigre vitner om et stort formtalent.

Fra lavbrent til høybrent keramikk

Kåre Berven Fjeldsaa. Vase i høybrent chamottekeramikk. Eget verksted. Ca. 1955-57. 

Vase av . Gjengitt med tillatelse

I årene rundt 1950 tilnærmet Fjeldsaa seg mer og mer et abstrakt-geometrisk dekorativt formspråk. Vaser og boller ble dreid eller formet for hånd, og relieffdekoren ble utført i forskjellig dybde. Den tilsynelatende geometriske dekoren med små forskyvninger resulterte i et visuelt ladet uttrykk. Den samme perioden gikk han fra lavbrent leirgods til høybrent, sintret keramikk. De modellerte vasene fikk samtidig et friere, skulpturalt preg.

Fra 1950-tallet deltok Fjeldsaa på flere viktige utstillinger. Først ut var Norway Designs for Living i Chicago (1951) sammen med Oslo Ceramic Workshops. På Triennalen i Milano i 1954 fikk han gullmedalje for en krukke i matt blå glasur. Det ble også gullmedalje for Fjeldsaa på den internasjonale keramikkutstillingen i Cannes i 1955.

Stipend og suksess

I 1956 fikk Fjeldsaa stipend fra Fondet for Dansk-Norsk Samarbeide til et studieopphold ved Den Kongelige Porcelainsfabrik i København. Som læremester i København hadde Fjeldsaa den anerkjente keramikeren Nils Thorsson.

Det samme året hadde han separatutstilling på Forum i Oslo. Utstillingen er å regne som høydepunktet i hans karriere som keramiker, og retningsgivende for norsk keramikk i 1950-årene. På tross av suksessen med separatutstillingen på Forum ble denne Fjeldsaas siste store keramikkmønstring. Han syntes etter hvert at arbeidet som selvstendig keramiker var både krevende og tungt. Spesielt var eksperimentene kostbare. I tillegg opplevde han arbeidet som ensidig.

Stavangerflint

I perioden fra 1958 til 1968 var Fjeldsaa ansatt som kunstnerisk leder ved Stavangerflint. Han fortsatte som designssjef ved Figgjo Fajanse – Stavangerflint fra 1973 til 1981, etter at de to bedriftene ble slått sammen i 1968. Som kunstnerisk leder og designer arbeidet han både i flintgods, vitroporselen og steingods.

Kongstein og Brunette

En av Kåre Berven Fjeldsaas mest kjente former er modellen Kongstein, som ble produsert i flere varianter med glatt overflate og med overflate i ulike relieffvirkninger.

Brunette er et av hans mest kjente serviser fra denne perioden. Det ble levert i flere ensfargede dekorer i utvalg som kunne kombineres, eller med dekorer av andre av bedriftens designere. Blant annet ble flere av Inger Waages servisedekorer utført på former designet av Fjeldsaa. På 1960-tallet utviklet Fjeldsaa modeller i steingods. Disse hadde en mer rustikk karakter.

I tillegg til formgivning og utarbeidelse av dekorer til et stort antall serviser og pyntegjenstander, lagde Fjeldsaa en serie vaser og dyrefigurer i steingods. Han lagde også keramiske relieffer for utsmykningsformål som blant annet ble vist på Verdensutstillingen i Hannover i 1969.

Innkjøp

Kåre Berven Fjeldsaa er innkjøpt til Kunstindustrimuseet i Oslo, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim, og The Victoria and Albert Museum i London.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Clayhills, Harriet (1959). 33 Brukskunstnere, Bonytt
  • Olsen, Astrid og Rolf Simeon Andersen (2000). Moderne Antikviteter: Norsk keramikk, signaturer og merker 1900–1960, Lunde
  • Rosenberg, Ulf-E., m. fl (2001). Figgjo: Formet av entusiasme gjennom 60 år, Figgjo AS
  • Bjørshol, Arnulf (1945). Norsk keramikk, Bonytt
  • Jan Gjerde. "Fra Kvaleberg til cyberspace". ISBN 978-82-303-0998-8.
  • Diverse medieomtaler fra1960-tallet

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg