Faktaboks

Green Yard Kleven

Green Yard Kleven AS

Offisielt navn
GREEN YARD KLEVEN AS
Organisasjonstype
Aksjeselskap
Forretningsadresse
Ulsteinvik
Daglig leder
Hans Jørgen Fedog
Styreleder
Hans Jørgen Fedog
Green Yard Kleven
Green Yard Kleven med offshorefartøy under bygging på rekke og rad langs kaiene og på beddingen en gang rundt 2017/2018.
Av .

Green Yard Kleven er et skipsverft beliggende i Ulsteinvik og er det eneste norske verftet som kaller seg livsløpsverft. Det vil si at de tilbyr både nybygg, reparasjoner og ombygginger og resirkulering av skip. Verftet bygger på lange skipsbyggertradisjoner og har et søsterverft ved Flekkefjord, Green Yard Feda.

Virksomhet

Green Yard Kleven tilbyr reparasjoner og ombygging av alle typer fartøy, nybygg – også store, avanserte fartøy, og resirkulering av skip. Green Yard Kleven er Norges første og foreløpig eneste livsløpsverft. Verftet satser på å drive miljøvennlig resirkulering og modifisering av skip.

Verftet disponerer et stort anlegg like utenfor Ulsteinvik med kaier, tungløftkraner, bedding for bygging av skip, resirkuleringsanlegg for skip og rundt 16 000 kvadratmeter med produksjonsbygninger. Verftet var det første i Norge som investerte i maskiner for robotsveising.

Historikk

Kleven Verft
Smia i Kleivakøyla som var oppstarten til det som i dag er Green Yard Kleven.
Av .

Oppstarten til Green Yard Kleven var i 1939 da Marius Kleven satte opp en smie i Kleivakøyla, rett ved huset til familien. Denne smia vokste bit for bit til det som etter hvert ble et stort verft.

De fire sønnene til Marius fikk etter hvert jobb på smia hos faren, og etter andre verdenskrig fikk de mange oppdrag med reparasjoner og forlenging av en nedslitt fiskeflåte. Det første nybyggingsoppdraget kom i 1961 da lokale fiskere ville ha en båt i stål som fikk navnet Gollenes.

I tiårene som fulgte bygde Kleven en rekke ulike skipstyper. De første årene mest fiskebåter, så kjøleskip og lastefartøy fra slutten av 1960-tallet etterfulgt av tankskip og bulkskip utover på 1970-tallet. Første skip til oljevirksomhet var et seismikkfartøy i 1986, men fra 1997 og utover til 2019 ble det bygd et stort antall offshorefartøy både til norske og utenlandske rederier. Innimellom var det også kapasitet til å bygge noen trålere, juicetankere og skip til Hurtigruten i tillegg til kystvaktfartøy.

I 1990 ble verftet en del av Kværner-gruppen som satset sterkt på skipsbygging, men ble etter en tyngre periode for skipsbyggingsindustrien kjøpt tilbake av Kleven-familien noen år senere.

Med oljeprisfall og lavere skipsbyggingsaktivitet fikk verftet økonomiske problemer fra 2014 og utover. I 2017 ble verftet overtatt av Hurtigruten og flere av deres eiere, blant annet Petter Stordalen. Fra 2018 var Hurtigruten eneeier. Kroatiske DIV Group ble eier av verftet i 2020, men gleden over at nye eiere kom inn og ville satse på Sunnmøre var kortvarig. Allerede etter tre måneder ble verftet slått konkurs da bankene trakk finansieringen. Green Yard Group kjøpte konkursboet i juli 2020 og har videreført verftet som et livsløpverft med økende aktivitet.

Les mer i Store norske leksikon

Faktaboks

Green Yard Kleven
Sektorkode
2100 Private aksjeselskaper mv.
Næringskode(r)
30.111 Bygging av skip og skrog over 100 br.tonn

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg