Filippo Juvara, italiensk arkitekt, virket også som teaterdekoratør, maler og grafiker. Startet på en geistlig løpebane, men brøt av og ble elev hos arkitekten og byplanleggeren Carlo Fontana i Roma. Hans første oppdrag var moderniseringen av kongepalasset i Messina. I 1714 ble han kalt til Torino av Vittorio Amadeo 2 av Savoia, og virket i en årrekke som ledende arkitekt ved det piemontesiske hoff.

I Palazzo Madama (1718–21) og i Chiesa del Carmine (1732–36) viser han seg influert av Bernini, og hans innsats her betyr en reaksjon mot Guarinis senbarokke stil. En mengde arkitekturprosjekter som var påbegynt av Guarini, ble avsluttet av Juvara i et roligere og mer stabilt formspråk. I Stupinigi, like utenfor Torino, reiste han et jaktslott for kongefamilien over en X-formet grunnplan med lange sidefløyer (1729–35). Juvaras kanskje mest særpregede verk i Torino er Superga-basilikaen (1716–31).

Juvaras ry som arkitekt spredte seg over hele Europa, og han ble kalt til konsultasjoner i Lisboa, London og Paris. Han døde i Madrid, hvor han var tilkalt for å tegne det kongelige palass, som ble reist av hans elever.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.