Eva Nordland, norsk pedagog, gift med Odd Nordland. Mag.art. 1947, dr.philos. 1955. Universitetslektor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo 1956, dosent 1963, professor 1985–91. Professor i psykologi ved Århus universitet 1970–71.

Hun spilte en særlig aktiv rolle i den fagpolitiske pedagogiske debatten i 1970-årene og stilte seg i spissen for et eget sosialpedagogisk studiealternativ ved Universitetet i Oslo (1974–88). Hennes faglige innsats førte til at undervisning og forskning i pedagogikk som universitetsfag ble tydeligere preget av sosialpsykologi og sosiologi enn tidligere. Metodeteoretisk bidrog hun sterkt til at det hermeneutiske vitenskapsideal fikk en sterkere posisjon innen faget.

Fra tidlig på 1950-tallet var Eva Nordland en viktig pedagogisk-faglig støttespiller for Arbeiderpartiet, ikke minst gjennom ekteparet Nordlands nære venn Helge Sivertsen.  Sivertsen var statssekretær i Kirke- og undervisningsdepartementet 1947–56, kirke- og undervisningsminister 1960–63 og 1963–65, skoledirektør i Oslo og Akershus 1956–70 og skolesjef i Oslo 1971–81. Under Sivertsen og Nordlands kraftfulle samspill mellom politikk og sakkyndighet, og med Forsøksrådet for skoleverket som villig fødselshjelper, ble folkeskolen og realskolen gjort om til en felles 9-årig grunnskole. Yrkesskolene og det tidligere teoretisk orienterte og universitetsforberedende gymnaset ble erstattet av den allsidige videregående skolen. Allmennlærerne fikk også en stadig viktigere posisjon i grunnskolen på bekostning av de universitetsutdannede lektorene og adjunktene etter den nye lærerutdanningsloven i 1973.

Begrepet om «det kultiverte mennesket» stod sentralt i Nordlands pedagogiske tenkning.  Hun understreket til stadighet at skolens viktigste oppgave var å dyrke fram en fellesskapsfølelse som ville gi grunnlag for trygghet, vekst og utvikling. «Selv om resultatet av denne skolepolitikk», skrev Eva Nordland i det som nærmest må betraktes som selve formålsparagrafen for de store skolereformene fra slutten av 1950-årene til midten av 1970-årene, «i første omgang, eller kanskje til og med varig, skulle bli noe mindre innsats på det teoretiske og produksjonsmessige felt, så vil heller ikke dette være en avgjørende innvending mot den mer omfattende målsetning. Mennesket trenger nå i det hele å gå inn i en periode med mer vekt på sine sosiale og kunstneriske aspekter og muligheter».

Eva Nordland har vært leder av Kringkastingsrådet, Lærerutdanningsrådet og Rådet for konflikt- og fredsforskning. Leder av regjeringens ungdomsutvalg 1972–76. Hun har vært norsk og skandinavisk representant på utdanningsspørsmål i internasjonale organisasjoner og rådgiver for flere land.

Nordland har deltatt i freds- og nedrustningsarbeid og var medstifter av organisasjonene Nei til atomvåpen (1979) og Kvinner for fred (1980). Hun stod sentralt i gjennomføringen av de internasjonale fredsmarsjene i 1981 (København–Paris), 1982 (Stockholm–Moskva) og 1983 (New York–Washington). Leder i Norges Fredslag 1986–90.

Forfatterskapet hennes spenner fra vitenskapelige avhandlinger og artikler til lærebøker, populærvitenskapelige bidrag og debattinnlegg. Hun har blant annet utgitt Psykologi og mentalhygiene (1968), Ungdom i Norge (1979), Fremtid for vår jord (1983) og Miljøpedagogikk (1986).

  • Jarning, Harald: "Eva Nordland - mellom psykologisk og samfunnsrettet pedagogikk" i Thuen, Harald & Sveinung Vaage, red.: Pedagogiske profiler, 2004, 321-41, isbn 82-7935-074-8
  • NBL 2. utg.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

19. mars 2016 skrev Morten Haave

Vil henstille til at NBL-artikkelen oppdateres med d-dato..

1. april 2016 svarte Mari Paus

Hei! Takk for kommentaren, jeg har lagt til d-dato i NBL-artikkelen nå. Med vennlig hilsen Mari Paus

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.