Edward Steichen var en amerikansk fotograf født i Luxembourg. Steichen har en sentral posisjon i fotohistorien som utøvende fotograf, som administrator og kurator, og som forkjemper for fotografiet både som kunstnerisk og dokumenterende medium. Alle disse forholdene var i Steichens tilfelle intimt forbundet i hans lange og omfattende karriere, som strakk seg gjennom det meste av 1900-tallet.

Til grunn for Edward Steichens estetiske program lå troen på fotografiets fortreffelighet som kommunikasjonsmedium – det representerte «et universelt språk».

Steichen ble tilsatt som den første direktøren ved fotoavdelingen ved Museum of Modern Art (MoMa) i New York i 1947, en stilling som var opprettet for ham, da han var i slutten av sekstiårene. I løpet av de femten årene han var ved museet hadde han ansvar for 44 utstillinger. Han er spesielt kjent som initiativtager til vandreutstillingen The Family of Man (1955–1962), som ble sett av mer enn ni millioner mennesker på verdensbasis.

Thérèse Duncan på Akropolis (1921)

Thérèse Duncan på Akropolis (1921) av Edward Steichen/NTB Scanpix ※. Gjengitt med tillatelse

Allerede i 1902 samarbeidet Steichen med kollegaen Alfred Stieglitz om Photo-secession Group i New York. Denne gruppen sto også for utgivelsen av det innflytelsesrike fotomagasinet Camera Work som kom ut i årene 1903–1917. For Steichen og hans kolleger ble Camera Work viktig for deres innsatts for å få profilert fotografiet i tekst og bilder nettopp som et kunstmedium.

I 1920- og 1930-årene etablerte Steichen seg som kommersiell fotograf og utmerket seg som en kreativ og nytenkende portrett- og motefotograf for magasinene Vogue og Vanity Fair. Men det fotografiske grepet som gjorde ham til en av USAs best betalte mote- og portrettfotografer, kom til å skille seg fra de fotoestetiske idealene han dyrket de etterfølgende tiårene.

Under første verdenskrig tjenestegjorde Steichen i flyvåpenets fotoavdeling, og i andre verdenskrig ledet han et fotodokumenterende prosjekt som skulle framstille de stridende marinesoldatenes innsats. I disse krigsårene fikk han også sitt første oppdrag som utstillingsleder ved The Museum of Modern Art (MoMA). Og som leder for U.S. Navy Photographic Institute tok han i 1942 selv initiativet til en utstilling med tittelen Road to Victory. Utstillingen ble en publikumssuksess og ble etterfulgt av Power in the Pacific i 1945.

Linjen han fulgte ved utvelgelsen av disse bildene, var å lete etter dokumentarfotografiske motiver han mente hadde litterære kvaliteter. Han hadde en forståelse av fotografiet som et autentisk bildemedium med en sterk følelsesmessig appell. Dette ble formulert som et estetisk prinsipp; «Snap Shots and Emotions».

Dette estetiske prinsippet lå også til grunn for ideen ved realiseringen av den største bragden Steichen sto for, og som definitivt skrev hans navn inn i fotohistorien, nemlig utformingen av vandreutstillingen The Family of Man (1955–1962). Prosjektet The Family of Man hadde utspring i Steichens idé om at publikum i den kalde krigens tid skulle bli tilbudt dokumentariske fotografier med en humanistisk appell. Utstillingen ble åpnet for publikum i New York 26. januar 1955 og omfattet i overkant av 500 bilder signert 273 profesjonelle og amatørfotografer fra 68 land. Som tittelen også antyder, skulle disse fotografiene gi et gjennomgående optimistisk syn på medmenneskelig sameksistens og et ønske om å fremme håp og framtidstro.

En bekreftelse på suksessen var at da utstillingen ble avsluttet etter tre måneder ved MoMA i 1955, var det registrert i overkant av 270 000 besøkende. Vandreutstillingen ble sendt verden rundt fram til 1962 og ble i sin tur sett av over ni millioner mennesker. I Norge ble den vist på Kunstindustrimuseet i Oslo i 1957 med tittelen «Alle jordens mennesker».

  • Borgersen, Terje: "«The Family of Man» – Fortidens filantropi og nåtidens minnesmerke" i Kunst og Kultur, vol. 98, no. 04 (2015), pp. 194-205. (Finn artikkelen på Idunn.no)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.