Den gresk-ortodokse kirke i Alexandria er et patriarkat (en kirke) i den ortodokse kirke. Det anslås å ha cirka 300 000 troende, der et stort flertall er bosatt utenfor Egypt.

Faktaboks

Også kjent som

Det gresk-ortodokse patriarkat i Alexandria og hele Afrika

Patriarkatet i Alexandria et av de fire eldste patriarkatene. I ansiennitet innenfor den ortodokse kirke rangeres den som nummer to, etter patriarkatet i Konstantinopel, men foran patriarkatene i Antiokia og Jerusalem. I likhet med disse anerkjennes patriarkatet i Alexandria som autokefalt, det vil si som en selvstyrende kirke innenfor den ortodokse kirke.

Patriarkatet i Alexandria har kirkelig styringsrett (jurisdiksjon) over hele det afrikanske kontinent.

Patriarkatet i Alexandria ledes av patriark Theodor 2. Hans offisielle tittel er Hans guddommelige salighet paven og patriarken av den store byen Alexandria, Libya, Pentapolis, Etiopia, hele Egypt og hele Afrika, far til fedre, hyrde for hyrder, prelatens prelat, den trettende av apostlene og universets dommer.

Historie

Alexandria – et senter for teologiske studier

Begge de ortodokse kirkene i Egypt, den gresk-ortodokse og den koptisk-ortodokse, anser apostelen Markus som sin grunnlegger. Markus anslås å ha ankommet Alexandria rundt år 40, og innledet her sin misjonsvirksomhet.

Det er fra Markus begge kirkene mener å ha apostolisk suksesjon, det vil si at de kan følge en ubrutt rekke av ordinerte biskoper tilbake til ham.

Alexandria ble raskt et senter for teologiske studier og for utviklingen av kristendommens grunnleggende prinsipper. Spesielt viktig ble Alexandria-skolen, The Catechetical School of Alexandria, som ble grunnlagt i år 190. Dette er verdens eldste teologiske skole. Her underviste mange teologer som fikk stor betydning for utviklingen av kristen teologi, blant andre Athenagoras, Clemens av Alexandria, Didymus den blinde og Origenes fra Alexandria.

Splittelse i Egypt

Striden om kristologi på kirkemøtet i Khalkedon i 451, førte til en splittelse av kirken i Egypt. Dermed fikk man to ortodokse patriarkater i Alexandria. Det gresk-ortodokse fulgte flertallet på kirkemøtet og forble en del av hva som senere ble kjent som Den (østlig) ortodokse kirke. Det forble dermed også en lojal del av Det bysantinske riket. Det koptisk-ortodokse brøt ut, og det ble en del av de orientalsk-ortodokse kirkene. Dette førte til at koptere ble utsatt for harde forfølgelser iverksatt av Bysants. Det store flertallet av egyptiske kristne støttet imidlertid opp om Den koptisk-ortodokse kirke, og Den gresk-ortodokse ble raskt en minoritetskirke i Egypt.

Isolasjon

I 641 erobret arabiske muslimer Egypt, og kontakten med Bysants ble brutt. Den gresk-ortodokse kirke ble dermed en isolert minoritet med lite ressurser. Patriarkene valgte derfor å oppholde seg i Konstantinopel i lange perioder. Først fra 1846 bosatte de seg i Alexandria igjen.

Ny vekst

I løpet av 1800-tallet innvandret grekere til Egypt, og dette førte til vekst i antall troende og til utvikling av en rekke aktiviteter. Blant annet ble det etablert flere skoler og trykkerier.

I samme tidsrom utvandret ortodokse fra blant annet Hellas, Syria og Libanon også til andre deler av Afrika. De etablerte egne menigheter. I 1920 ble det vedtatt at det gresk-ortodokse patriarkatet skulle ha styringsrett (jurisdiksjon) over hele Afrika.

Gjennom målrettet misjonsvirksomhet har det gresk-ortodokse patriarkatet vokst betydelig, og i dag lever det absolutte flertallet av dets troende utenfor Egypt. For dem ble det viktig at det både var en svært gammel kirke, og at den ikke kunne kobles til afrikansk kolonihistorie.

På 1930-tallet oppstod det en ortodoks grasrotbevegelse i Uganda som i 1946 ble anerkjent av patriarkatet. Lederen, Ruben Mukasa Spartaa, ble senere ordinert som biskop.

Under Mau Mau-opprøret i Kenya på 1950-tallet, ble den ortodokse kirke utsatt for hard undertrykkelse av britiske kolonimakter. Kirker og skoler ble stengt, og flertallet av lokale prester ble internert i konsentrasjonsleire. Kun katedralen i Nairobi, hvor flertallet var grekere, ble spart. Den kypriotiske patriarken Makarios 2, på vei hjem fra eksilSeychellene, holdt her en antikolonialistisk tale som la grunnlag for hans vennskap med Jomo Kenyatta, lederen for den kenyanske frigjøringsbevegelsen. Etter at Kenya i 1963 ble selvstendig, bidro den ortodokse kirken på Kypros med hjelp. Det ble opprettet et presteseminar, Archbishop Makarios III Patriarchal Academy, og fra Kypros ble det sendt misjonærer/lærere.

I 1997 ble det etablert en misjon i Sør-Afrika, og denne kan vise til en rask vekst i troende. Tanzania og Uganda har også sterke ortodokse menigheter. Forøvrig er det menigheter i en rekke afrikanske land.

I dag

Patriarkatet anslås å ha cirka 300 000 troende. Det absolutte flertallet finner man utenfor Egypt. I løpet av siste halvdel av 1900-tallet utvandret flertallet av grekerne fra Egypt. Kun et lite antall har forblitt, og de er hovedsakelig bosatt i Alexandria og Kairo. Det kirkelige hierarki er likevel intakt, og patriarkatet har flere fungerende kirker og klostre.

Patriarkatet har 30 erkebispedømmer og 12 bispedømmer. Flertallet er av disse finner man utenfor Egypt. Grekere fra Egypt, Hellas eller Kypros innehar de aller fleste slike høye klerikale posisjoner. To erkebiskopper og fire biskopper har afrikansk opprinnelse.

Patriarkatet har et sterkt fokus på utviklingen i afrikanske land, og i 2007, åpnet det Saint Athanasios Patriarchal Academy i Alexandria. Akademiets målsetting er å utdanne afrikanere til å videreføre patriarkatets misjonsarbeid. Utdannelsen er toårig, og det undervises i fag som teologi, språk (deriblant gresk), sykepleie, jordbruk og it. Studentene tilbys stipend.

Patriarkatet har også en verdifull manuskriptsamling i sitt bibliotek i Alexandria.

Den ortodokse kirke i Alexandria etablerer ikke egne menigheter i diaspora, i likhet med patriarkatet i Jerusalem.

Liturgisk språk

Språkene som brukes i liturgien er gresk, arabisk, fransk, engelsk og/eller lokale afrikanske språk.

Kalender

Patriarkatet bruke den reviderte Julianske kalender, med unntakk for beregning av påske.

Les også store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg