Bertoldo di Giovanni

Faktaboks

Bertoldo di Giovanni
Uttale
bertˈoldo di giovˈanni
Født
1440, Firenze
Død
1491, Poggio a Caiano
Omtrentlig fødselsår

Bertoldo di Giovanni: Slag mellom romere og barbarere (1480-1485) Museo del Bargello, Firenze

.
Lisens: CC BY SA 4.0
Bertoldo di Giovanni: Detalj fra frisen over inngangen til Lorenzo de’ Medicis villa i Poggio a Caiano, Firenze. (1490)
.
Lisens: CC BY SA 3.0

Bertoldo di Giovanni: Bellerofon og Pegasus ( 1481-1482). Kunstkammer, Kunsthistorisches Museum, Wien

"Masterpieces of the Kunstkammer. A brief guide to the Kunsthistorisches Museum Vienna". Photographic direction Stefan Zeisler.

Bertoldo di Giovanni: Orfeus, ca. 1471. Museo Nazionale del Bargello, Firenze.

.
Lisens: CC BY SA 3.0

Bertoldo di Giovanni var en italiensk billedhugger fra Firenze og aktiv i tidligrenessansen. Han gikk i lære hos Donatello, som han også samarbeidet med i noen verk, blant andre prekestolene i kirken San Lorenzo i Firenze. De er Bertoldos tidligste kjente verk, påbegynt 1460, og fullført av ham etter mesterens død i 1466.

Bertoldo var blant de første renessansekunstnere som laget små bronsestatuetter inspirert av antikken. Han var også en dyktig medaljekunstner. Bertoldo var nært knyttet til Medicifamilien og utførte mange verk for dem. Han bodde i Medicipalasset nærmest som et familiemedlem. I 1488 fikk Bertoldo ansvaret for den antikke skulptursamlingen til Lorenzo de’ Medici i hans hage, Medicihagen, ved San Marco i Firenze. Samme sted etablerte Lorenzo en skole for unge lovende kunstnere der Bertoldo var lærer. Selv om Bertoldo var bronseskulptur, er det sannsynlig at Michelangelo , som en tid oppholdt seg i Medicihaven, var hans elev.

Verk laget for Lorenzo Medici

Bertoldo utformet mange medaljer etter mønster fra romerske mynter. Den mest kjente laget han for Lorenzo di’ Medici til minne om Pazzi-sammensvergelsen i 1478.

Bertoldo utførte bronserelieffet Slag mellom romere og barbarere (1480–1485) for spisesalen i plasset til Lorenzo de’ Medici. Relieffet, nå i Museo del Bargello, Firenze, var inspirert av en romersk sarkofag. Bertoldo forvandlet det antikke motivet til en kampscene fylt av energi. Steilende hester og nesten nakne soldater har kroppene flettet inn i hverandre i livlig bevegelse. Verket inspirerte Michelangelo til hans marmorrelieff Kentaurkamp (1492), som viser en utsøkt og levende fremstilling av menneskekroppen i bevegelse.

I samarbeid med andre kunstnere laget Bertoldo i 1490 en frise over inngangen til Lorenzo de’ Medicis villa i Poggio a Caiano, nær Firenze. Frisen er fjorten meter lang og består av fem deler, utført i glasert terrakotta. De enkelte scenene er inspirert av klassiske myter og også Platons filosofi. Selv om det ikke foreligger noen sikker tolkning av innholdet, er det bred enighet om at frisen uttrykker en feiring av Lorenzo og Medicifamilien. Det originale verket ble i 1967 erstattet av en kopi og flyttet inn i villaen

Bronsestatuetter

Bertoldo utførte først den originale modellen i voks. En bronsestøper foretok deretter selve støpeprosessen av statuetten. Så bearbeidet Bertoldo figuren med hammer og meisel slik at overflaten ble glatt og jevn. Denne nye typen bronseskulpturer var svært populære i renessansen. De var små, hadde en overkommelig pris og var derfor lett tilgjengelige kunstgjenstander blant private samlere.

Bertoldo laget mesterverket Bellerofon og Pegasus i 1481 til 1482, blant de første og mest kjente bronsestatuettene fra renessansen. Verket viser øyeblikket da den antikke helten Bellerofon tar tak i bisselet til Pegasus for å overvinne den steilende hesten. I tråd med det klassiske temaet brukte Bertoldo antikke modeller, som Dioskurene, da han utførte verket. Det er det eneste verket av Bertoldo som er signert. Navnet hans er risset inn på undersiden av basen, sammen med navnet til bronsestøperen, Adriano. Statuetten er nå i Kunstkammer, Kunsthistorisches Museum Wien.

Statuetten Herkules på hest er et verk laget mellom 1470 og 1475, mest sannsynlig for Hertug Ercole 1 d’Este, som identifiserte seg med sin mytologiske navnebror. Den muskuløse Herkules sitter på hesteryggen med sine kjennetegn løveskinnet og klubben. Hesten er tydelig inspirert av hestene på San Marco katedralen i Venezia. Nå er statuetten i Galleria Estense, Modena

Orfeus fra rundt 1471 måler 43,5 centimeter og er den største statuetten Bertoldo laget. Den er også identifisert som Apollon, begge de to mytologiske skikkelsene var mestere i å spille på lyre. Figuren er et godt eksempel som viser arbeidsprosessen til Bertoldo. Han har bearbeidet bronseoverflaten på ansiktet og bena slik at de er glatte og ser helt ferdige ut. Lyren og armene har derimot fortsatt ujevn overflate og fremstår som uferdige. Statuetten er på Museo Nazionale del Bargello, Firenze.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg